Φέτος το καλοκαίρι, το κοινό θα μπορέσει να απολαύσει το  πεντάπρακτο αριστούργημα του Ρεθυμνιώτη ποιητή Γεωργίου Χορτάτση, τη  διασημότερη τραγωδία της κρητικής αναγέννησης, το χρονικό ενός αιματοβαμμένου έρωτα, σε μια σύγχρονη παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά του ποιητικού λόγου, με  ζωντανή μουσική πανδουρίδας, ηλεκτρικής και κλασσικής κιθάρας,  μαντολίνου, κλαρίνου, κρουστών και υψηλού επιπέδου υποκριτικές ερμηνείες.

 

 

Μια από τις ιδιαιτερότητες της παράστασης «Ερωφίλη project»  είναι το ότι αναπαριστάται η ιστορία στο φυσικό της περιβάλλον. Επελέγησαν ως παραστατικοί χώροι, μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Μεσογειακή λεκάνη, τα οποία αποτελούν το φυσικό σκηνικό της.

Μια μοναδική εμπειρία που μεταφέρει τον θεατή σε έναν άλλο χωροχρόνο και τον μετατρέπει σε επισκέπτη στο παλάτι του βασιλιά Φιλόγονου, όπου  εξελίσσεται μια ερωτική τραγωδία, αυτή της Ερωφίλης και του Πανάρετου.

Μ’ αυτόν τον τρόπο, το κοινό μέσα στους επιβλητικούς χώρους των κάστρων και των φρουρίων, που είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα, δεν είναι πια  απλοί επισκέπτες και θεατές,  αλλά και μύστες σε μια θεατρική τελετουργία και μάρτυρες ενός τραγικού περιστατικού.

Αξίζει να επισημανθεί  η ιδιαίτερη αισθητική του έργου:

Ζωντανή μουσική από έγχορδα και κρουστά, που γεμίζει με μελωδίες την αίθουσα του θρόνου, σε έναν ατμοσφαιρικό φωτισμό από κεριά και πυρσούς.

Πρωτότυπα κοστούμια και η φρέσκια ερμηνευτική πρόταση ολοκληρώνουν την εικόνα της σύγχρονης τραγωδίας.

Η  «Ερωφίλη project» θα περιοδεύσει το καλοκαίρι του 2018 σε μεσαιωνικά κάστρα και φρούρια, σε Κρήτη, Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Ιωάννινα, Θεσσαλονίκη, Μάνη, Πάτρα και αλλού.

 

Διδασκαλία-σκηνοθεσία, επεξεργασία κειμένου, μουσική, σκηνικό : Θεόδωρος Οικονομίδης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρα Μοτάκη.

 

Ερμηνεύουν:

Ερωφίλη: Αμαλία Αρσένη 

Φιλόγονος:  Κωνσταντίνος Τσιομίδης

Νένα / Ασκιά:  Δανάη Λουκάκη

Πανάρετος/ Χάρος / Μαντατοφόρος: Θ. Οικονομίδης

 

Μουσικοί:

ηλεκτρική κιθάρα- μαντολίνο : Αρετή Κοκκίνου

πνευστά : Δημήτρης Πρόκος

κανονάκι: Αμαλία Αρσένη

κλασσική κιθάρα, πανδουρίδα: Θ. Οικονομίδης

 

Συνεργάτες:

Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξαντροπούλου

Ηχοληψία: Παναγιώτης Κυριακού

Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου

Κατασκευές: Δήμητρα Παπαδημητροπούλου

 Κοστούμια : Βασιλική Σύρμα

Δημιουργικό- γραφιστικά: Μαίρη Πανδή

Προβολή-Επικοινωνία: Brainco S.A

(Υπεύθυνη project Σταυρούλα Κεντιέ)

 

Παραγωγή : Roots – arts org

 

Πρόγραμμα Παραστάσεων “Ερωφίλη Project” στην Κρήτη

 

  • 19/07/2018 Φορτέτζα, Ρέθυμνο
  • 20/07/2018 Θέατρο Ανατολ. Τάφρου, Χανιά
  • 22/07/2018 Φραγκοκάστελο, Σφακιά
  • 24/07/2018 Πύλη Βηθλεέμ, Ηράκλειο
  • 26/07/2018 Κάστρο Καζάρμα, Λασίθι

 

 

‘Ερωφίλη project”- Σημείωμα σκηνοθέτη.

 

Το βαθύ πολιτισμικό μας παρελθόν και τα στοιχεία της γνήσιας παράδοσής μας ως λαού, μας προσφέρουν ένα μεγάλο αριθμό λογοτεχνικών αριστουργημάτων. Ένας καλλιτέχνης λοιπόν της εποχής μας, θα έλεγα ότι έχει υποχρέωση να σκύψει με σοβαρότητα και προσοχή πάνω απ’ αυτά τα κείμενα και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της τέχνης του να τα αναδείξει και να τα ξαναφέρει στο φως. Η έρευνα και η συνεχής αναζήτηση είναι ο μόνος τρόπος για να πετύχει αυτή η δύσκολη δουλειά, που τόσο ανάγκη έχουν οι νέες γενιές. Η επαφή δηλαδή με τις ρίζες και γνώση του παρελθόντος. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον. Για μένα λοιπόν, το ταξίδι αυτό της έρευνας και της αναζήτησης στον κόσμο της ελληνικής παράδοσης άρχισε το 2000 στο ΚΘΒΕ με την παράσταση «του Νεκρού Αδερφού» και συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον μέχρι και σήμερα: 2003 «Golforeloaded», 2006 «Ναυτικές Κωμωδίες», 2007 «Απόκοπος», 2011 «Καταλόγια- Παραλογές» , 2014 «Τα Λόγια της Πλώρης», 2016 «Αντιγόνη». Δεκαπέντε χρόνια λοιπόν έρευνας και εργασίας πάνω στο θέμα καταλήγουν φέτος στο ανέβασμα της Ερωφίλης, το αριστούργημα του Γεωργίου Χορτάτση.

Θα ήθελα να αναφέρω ίσως το σημαντικότερο κομμάτι της εργασίας της ομάδας μας. Αυτό της δημιουργίας μιας μεθόδου θεατρικής αναπαράστασης τέτοιου είδους κειμένων. Μια πολύ σημαντική δουλειά για τον κόσμο του θεάτρου στην σύγχρονη Ελλάδα , η οποία δίνει την δυνατότητα συνέχισης και εξέλιξης αυτής της αναγκαίας για τους καλλιτέχνες και για το κοινό συνθήκης, της σωστής επαφής δηλαδή με την παράδοση και τις ρίζες.

 

 

Ευελπιστούμε να φέρουμε το κοινό στους υπέροχους μουσειακούς χώρους των κάστρων και των φρουρίων και να γίνουν μύστες στη θεατρική τελετουργία.

Μας το λέει άλλωστε κι ο Χάρος που κάνει τον πρόλογο του έργου: Τούτ ́ είναι η Μέμφη η ξακουστή, τόσα ‘νοματισμένη για τσ’ άξεςτσή πυράμιδες σ’ όλην την οικουμένη κι εδώ ξαφνίδια να’ ρθετε σας έκαμεν η χάρη

Ο σεβασμός στο κείμενο του Χορτάτση ήταν η προτεραιότητα μας από την αρχή του εγχειρήματος. Αντιμετωπίζουμε το κείμενο ως ένα αρχαιολογικό εύρημα, το οποίο με λεπτότητα και τεχνογνωσία το ξαναφέρνουμε επί σκηνής, φρέσκο και ζωντανό. Ο θεατής έχει την αίσθηση ότι το κείμενο που ακούγεται είναι ο καθημερινός λόγος των προσώπων του έργου. Ένα δύσκολο και σημαντικό επίτευγμα της ομάδας μας που προκύπτει μέσα από μακρόχρονη έρευνα και εμπειρία πάνω σε τέτοιου είδους κείμενα.

Επίσης σημαντικό στοιχείο να αναφερθεί είναι η μουσική της παράστασης. Επενδύσαμε μουσικά το έργο σε όλη του την επιφάνεια αντιμετωπίζοντας το σαν ένα οπερετικό λιμπρέτο αναδεικνύοντας έτσι την άμεση σχέση του με την αρχαιοελληνική τραγωδία, την οποία γνωρίζουμε ότι ακολουθούσε ζωντανή μουσική σε όλη της την διάρκεια.

Οι ερμηνείες επίσης αποτελούν μια σημαντική σπουδή πάνω στο μέτρο και τον ρυθμό της τραγουδιστικής ομιλίας, συνδυαζόμενης με σύγχρονες υποκριτικές μεθόδους (Meisner, ActorStudio, P. Brook, A. Miuskin). Δημιουργείται έτσι μια νέα μέθοδος αναπαράστασης τέτοιου είδους κειμένων, που θα κληροδοτηθεί στους νέους συναδέλφους – καλλιτέχνες, για να μπορέσουν κι αυτοί με την σειρά τους να συνεχίσουν αυτό το σημαντικό έργο αναβίωσης των αριστουργημάτων του παρελθόντος. Τέλος ο χώρος αναπαράστασης, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός τα πρωτότυπα κοστούμια και η ζωντανή μουσική από έγχορδα και κρουστά, ολοκληρώνουν την εικόνα της σύγχρονης τραγωδίας μας.

Θ. Οικονομίδης

 

 

Η διάρκεια της παράστασης «Ερωφίλη project» είναι 90’ χωρίς διάλειμμα. Μετά την Κρήτη η παράσταση θα ταξιδέψει, τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου, καθώς και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

 

Οι εμπνευστές της θεατρικής εργασίας Ερωφίλη project είναι ο Θεόδωρος Οικονομίδης και η Αμαλία Αρσένη.

 

 

Βιογραφικά στοιχεία συντελεστών με αλφαβητική σειρά.

 

Αρσένη Αμαλία

Υποψήφια Διδάκτωρ στο τμήμα Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (2017-). Master of Arts-2015, University of London, Birkbeck College σε συνεργασία με το Royal Academy of Dramatic Arts (RADA), Ην. Βασίλειο 2013-14. Bachelor of Arts -2013, Theatre and Film Studies, Smith College, Αμερική 2008- 12. Δίπλωμα Κλασσικής Ηθοποιίας στο Σαιξπηρικό και Ιακωβιανό Θέατρο, Ακαδημία Μουσικής και Δραματικής Τέχνης Λονδίνου , (LAMDA) , Ην Βασίλειο, 2010. Δίπλωμα Atelier Jeunesse au Theatre ως ειδικό ταλέντο, 2006. Δραματική Σχολή Cours Florent , Παρίσι, Γαλλία. Συνεργάστηκε σαν ερμηνεύτρια σε παραστάσεις των Θ. Οικονομίδη, Α.Ρίγλη, Λ. Μελεμέ, Β. Θεοδωρόπουλου, Π. Φιλιππίδη, Α. Παρασκευαίδη, Α. Ανδρέου και ταινίες των Γ. Σμαραγδή, Βασίλη Βαφέα. Mέλος της θεατρικής ομάδας ViceVersa, 2009 – 2014. Υποτροφία Ιδρύματος Ωνάση για την εκπόνηση Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, 2013-2015. Προτάθηκε για το Θεατρικό Βραβείο

Κοινού Αθηνοράματος, για το Stalerhof το 2012. Μαθήτρια του Μανώλη Καρπάθιου στο κανονάκι.

 

Κοκκίνου Αρετή

Διπλωματούχος σύνθεσης στο “Ωδείο Athenaeum” με δάσκαλο τον Χρήστο Αναστασίου. Μέλος των μουσικών σχημάτων “Ευδαίμονες” και “Ρε Καντίνι” του Δημήτρη Μητσοτάκη. Συναυλιακές και δισκογραφικές συνεργασίες των τελευταίων ετών με τους: Πόπη Αστεριάδη, Σ. Παπάζογλου, Γ. Λεκόπουλο. Κ. Κουλλιά. Κυκλοφορεί το 2011 η πρώτη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο “Η ζωή στο βασίλειο του τίποτα”. Το 2016 κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική της δουλειά σε στίχους της Μαρίας Παπαδάκη. Έγραψε την μουσική για τις παραστάσεις, “Τα χρόνια του φιδιού-Λιπεσάνορες” σκην. Κατερίνας Μαντέλη, «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σκην. Βίβιαν Ιωάννου. Έχει μελοποιήσει ποίηση των ποιητών Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ, Ηλία Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Αντιόχου, Μαρίας Γραμματικάκη. Ενορχήστρωση στη δισκογραφικές δουλειές “Εποχές” της Ανδριανής Ζαγγανά,“ Ό,τι μας ανήκει” του Νίκου Καρακαλπάκη και « Via Negativa» του Παναγιώτη Κελάνδρια. Το χειμώνα του 2017 δημιούργησε το κιθαριστικό τρίο “Nyxis” δουλειά του οποίου επένδυσε μουσικά την Αφή της Ολυμπιακής Φλόγας για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες 2018, Κορέα.

 

Λουκάκη Δανάη

Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κούν (2016), αριστούχος του MA in Performance Making, Goldsmiths, University of London (2012-υπότροφος ΕΚΠΑ), όπως και του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2010). Είναι ιδρυτικό μέλος των Ferodo Bridges International Platform for Artistic Collaboration και του 2/3 Below Theatre and Performance Group με έδρα το Λονδίνο. Έχει σκηνοθετήσει και παίξει σε παραστάσεις και performance στην Ελλάδα, το Λονδίνο και τη Βαρκελώνη ενώ την περίοδο 2016-2017 πρωταγωνίστησε στην εβδομαδιαία κωμική σειρά του ALPHA, Αστέρας Ραχούλας.

 

Μοτάκη Μάρα

Απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Ίασμος. Έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες: Πέμη Ζούνη, Δημήτρη Αθανασίου, Φρόσω Κορρού Έφη Μουρίκη, Φώτη Σπύρο, Μάνο Γαβρά Αντώνη Καλογρίδη, Αλέξανδρο Μούντι, Ελισάβετ Λουμπαρδιά . Έχει συμμετάσχει στη ταινία μικρού μήκους «Ένας άνθρωπος ερωτεύτηκε» σε σκηνοθ. Βαγγέλη Ρήγα (διαγωνιστικό τμήμα Greek London Film Festival 2016– Διεθνές Φεστιβάλ

Κινηματογράφου ΓΕΦΥΡΕΣ 2015 και στην ταινία «Ανθρώπινα» (μικρού μήκους) σε σκηνοθ. Ειρ. Δερμιτζάκη. Παρακολουθεί μαθήματα σύγχρονου χορού και φωνητικής.

 

Οικονομίδης Θεόδωρος

Αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή Κ.Θ.Β.Ε. το 1997. Συμμετοχές και διακρίσεις στα Διεθνή Φεστιβάλ-Toronto Modern Theater Festival, Καναδάς 2007, 40ο Τeatterikesa International Theatre Festival Τampere,Φιλανδία 2008,-Euro Art Festival, Blagoevgrad, Βουλγαρία, 2006.-Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ,2006 Γκόλφω,2007 Απόκοπος.-Dialog Festival, Πολωνία 2007.- Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας-Κιλκίς 2007,- Λευκωσία 2009 43o Kontrapunkt International Festival,Szczecin, Πολωνία 2008.- SibiuInternationalTheatreFestival, Ρουμανία 2009.- SaniFestival, Χαλκιδική, 2010.- Φεστιβάλ Φιλίππων- Θάσου, 2011. Βραβείο Μελίνα Μερκούρη, για τη προσφορά του στην περιφέρεια, 2007. Ιδρυτής του Κέντρου Θεατρικής Έρευνας «Εν Χορώ»-CHORUS researching center, που σαν βάση έρευνας έχει την δημιουργία μεθόδων θεατροποίησης κλασσικών κειμένων μέσα από σύγχρονους τρόπους αναπαράστασης. Διδάσκει υποκριτική από το 2007 και είναι καθηγητής Δραματοθεραπείας στο Ελληνικό Κέντρο Έρευνας Ήχου και Λόγου. Πολύχρονη υπηρεσία στον χώρο του Θεάτρου -από το 1994, με πέντε χρόνια στο ΚΘΒΕ και τέσσερα χρόνια στο Εθνικό Θέατρο και της εκπαίδευσης , σαν δάσκαλος θεάτρου, από το 2004. Τα εκπαιδευτικά προγράμματά του έχουν παρακολουθήσει πάνω από 6.000 μαθητές και μαθήτριες σε όλη την Ελλάδα. Γράφει και διασκευάζει θεατρικά έργα για παιδιά. Παίζει κιθάρα, μαντολίνο, πανδούρα και συνθέτει μουσική για τις ανάγκες των παραστάσεών του.

 

Πρόκος Δημήτρης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1993. Σπούδασε κλασσική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (2011-2016). Από το Νοέμβριο του 2017 φοιτά στο διετές Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση στη Νεοελληνική φιλολογία. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πνευστών (κλαρινέτο-σαξόφωνο) με τους James Wylie, Hayden Ohisholm και σεμινάρια ενορχήστρωσης με τον Μπάμπη Παπαδόπουλο. Από το 2016 συμμετέχει στο μουσικό σχήμα Dury Dava.

 

Σύρμα Βασιλική

Εχει σπουδάσει στο London College of Fashion, Goldsmiths, University of London, Pierce College, TEI of Athens, American College of Greece – Pierce Collegeκαι έχει συνεργασθεί με το Εθνικό Θέατρο, τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση , ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, το Θέατρο Μεταξουργείο. Πρόσφατες δουλειές της: Σαλώμη, Η γυναίκα με τα Μαύρα, Υπηρέτης δύο Αφεντάδων.

 

Τσιομίδης Κωνσταντίνος

Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Τέχνης «Ροντήρη» και της σχολής χορού «Καφαντάρη» με ειδίκευση στο μιούζικαλ και το σύγχρονο χορό. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου ,χορού και μουσικής. Από το 2006 εργάζεται αδιάλειπτα ως ηθοποιός και έχει συνεργαστεί με πολλές Αθηναϊκές σκηνές όπως το Θέατρο Διάχρονο, Ροντήρη, Olvio κ.α. Ασχολείται με τις πολεμικές τέχνες και έχει μαύρη ζώνη στο παγκράτιον και την ξιφασκία.