Αλήθεια έχετε σκεφτεί ποτέ τι μπορεί να συμβαίνει μέσα στο γραφείο ενός πρωθυπουργού; Η παράσταση «Πρωθυπουργός για μια μέρα», ξεκλειδώνει όλες τις πόρτες των πολιτικών γραφείων. Με χιουμοριστικό τρόπο, μας δείχνει τι συμβαίνει μέσα σε αυτά. Η διαφθορά και το ψέμα. Ο Ιάκωβος Μυλωνάς, σκηνοθέτης και εμπνευστής του έργου και ο μοναδικός θίασος του, υπόσχεται να μας κάνει να γελάσουμε, να προβληματιστούμε αλλά και να συγκινηθούμε.
Ένα πολύ μεγάλο θέμα που πραγματεύεται αυτή η παράσταση είναι η στάση της κοινωνίας απέναντι στα ΑμεΑ. Στην παράσταση έχουμε την χαρά να απολαύσουμε και να χειροκροτήσουμε δυο κορίτσια ΑμεΑ.
Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 8 Νοεμβρίου 2019 και ήδη έχει αποσπάσει τις καλύτερες κριτικές. Μεγάλη στιγμή για όλους τους συντελεστές της παράστασης ήταν η βράβευση τους από την UNESCO Πειραιώς και Νήσων. Επίσης συνέβη κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Η φωτογράφιση της αφίσας πράγματι έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου. Είναι ο πρώτος θίασος που φωτογραφήθηκε εκεί.
Εμείς μιλήσαμε με τον Γιώργο Ειρηνάκη που στην παράσταση υποδύεται τον υπουργό Αριστείδη Κλετίδη, πεθερό του πρωθυπουργού και μας τα έδωσε όλες τις πληροφορίες.
Γιώργο τι ακριβώς θα δούμε στην παράσταση «Πρωθυπουργός για μια μέρα»;
Θέλετε να μάθετε την αλήθεια; Πραγματικά θέλετε να μάθετε τι συμβαίνει στο γραφείο του πρωθυπουργού; Τότε ελάτε να δείτε την παράσταση μας. Εγώ θα μείνω στο κάτω κείμενο του έργου. Ο πρωθυπουργός πάντα με αλήθεια και αυθεντικότητα ξετυλίγει το κουβάρι όλων όσων συμβαίνουν στο γραφείο του. Κάποιες στιγμές είναι ειρωνικός, κάποιες χρησιμοποιεί χιούμορ, άλλοτε θυμώνει και άλλοτε απελπίζεται με αυτά που συμβαίνουν. Οι σκέψεις του είναι η αλήθεια της σύγχρονης κοινωνίας. Ψέμα και διαφθορά. Χαμένα όνειρα που δεν άντεξαν τον σκληρό ρεαλισμό της πραγματικότητας. Χαμένοι έρωτες θυμιασμένοι στο βωμό του φαίνεσθαι και του χρήματος.
Πετυχημένοι λαμπροί γάμοι με σκοπό την οικονομική και κοινωνική εξασφάλιση. Όλοι από κάπου θέλουν να πιαστούν. Η ανάγκη, του να είναι κάποιος από «τζάκι», να αποκτήσει ταυτότητα και αξία.. Η Ελληνίδα μάνα που το όνειρο της είναι μια καλή τύχη για το παιδί της. Το «όνειρο» κάθε νέου να το πετύχει με κάθε τίμημα. Για ό,τι θεωρεί ο καθένας σημαντικό. Όλοι οι ήρωες μας βρίσκονται άλλοτε σε θέση ισχύος και άλλοτε σε άμυνα λόγω αδυναμίας. Ο πρωθυπουργός άλλοτε με αφέλεια και αγνότητα και άλλοτε με πυγμή καυτηριάζει τα κακώς κείμενα των καιρών. Τη πολιτική κατάσταση τα χρόνια της κρίσης, το σαθρό σύστημα, την έλλειψη πρόνοιας στα άτομα που έχουν πραγματικά ανάγκη. Στο τέλος καταλήγει ενοχικός πια να εξομολογείται μπροστά στα αθώα μάτια ενός παιδιού, μετά από μια εκδήλωση ενός φορέα ΑμεΑ που απειλείται να κλείσει, ζητώντας συγχώρεση, κατανόηση, αποδοχή, ελπίδα. Συνειδητοποιώντας πως για να αλλάξει ο κόσμος πρώτα από όλα πρέπει να αλλάξεις εσύ ο ίδιος.
Πολλά σύγχρονα και επίκαιρα θέματα, αλλά όλα αυτά χωρούν σε μια κωμωδία; Μήπως γίνεται λίγο βαρύ;
Ο σκηνοθέτης μας Ιάκωβος Μυλωνάς κατάφερε με έξυπνο χιούμορ να επικοινωνήσει όλα αυτά τα θέματα. Άλλωστε το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να πεις τις πιο μεγάλες, τις πιο σκληρές αλήθειες. Ο θεατής αγαπά το δράμα αλλά η ψυχή του είναι κουρασμένη πια. Αρκετό δράμα υπάρχει γύρω μας. Στη ζωή μας, στην κοινωνία. Στα δελτία ειδήσεων τι βλέπουμε; Δράμα και τρομολαγνεία. Έτσι είναι κάπως πιο εύπεπτο να δει την πραγματικότητα αλλά με μια δόση χιούμορ. Έξυπνο χιούμορ. Βέβαια είναι λίγο λυπηρό να γελάμε με καταστάσεις που αν το καλοσκεφτούμε, προκαλούν περισσότερο πόνο. Είπαμε όμως, έτσι γίνεται πιο εύπεπτο, πιο κατανοητό.
Εσύ στην παράσταση ενσαρκώνεις τον υπουργό Αριστείδη Κλετίδη, ο οποίος είναι πεθερός του πρωθυπουργού. Τι άνθρωπος είναι ο κύριος Κλετίδης;
Όπως πολύ σωστά ακούγεται και στην παράσταση, ένα Φ λείπει για να αναδείξει την πραγματική ταυτότητα του κύριου Κλε(φ)τίδη. Είναι βουτηγμένος μέσα στη διαπλοκή και στη διαφθορά. Ως παλιά καραβάνα προσπαθεί να μυήσει τον πρωθυπουργό στη διαφθορά. Του αναλύει όλο το σχέδιο που στήθηκε περί «εξόντωσης» της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας σε βάρος του ελληνικού λαού. Σε κάποιο σημείο χαρακτηριστικά λέει: τον λαό για τον κοροϊδέψεις υπάρχουν χιλιάδες τρόποι. Ο τελειότερος από όλους όμως ήταν να πιστέψουν πως τους πίνουμε το αίμα γιατί.. είναι η μόνη επιλογή που έχουμε. Αυτό…ήταν το αριστούργημα μας!
Άρα είσαι ο κακός της υπόθεσης. Πως αισθάνεσαι για αυτό;
Από ότι μου έχουν πει καταφέρνω να γίνω αρκετά κακός και μισητός. Οπότε από τη στιγμή που κάνω καλά τη δουλειά μου, αυτό με χαροποιεί. Ο Αριστείδης Κλετίδης είναι ένας άνθρωπος σκληρός που σκέφτεται μόνο το συμφέρον, πως θα τα πάρει παραπάνω. Το κυρίαρχο συναίσθημα του είναι ο φόβος. Ο φόβος να μην χάσει αυτά που έχει «κλέψει». Και για μένα είναι μισητός και πρέπει το κοινό να τον κοιτάει με στραβό μάτι. Το κείμενο και η καθοδήγηση του κύριου Μυλωνά, με οδήγησε να γίνω ο τέλειος μισητός χαρακτήρας.
Με τον Ιάκωβο Μυλωνά έχετε ξανασυνεργαστεί;
Όχι είναι η πρώτη φορά. Με τον κύριο Μυλωνά πρωτομιλήσαμε πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2019 μέσω κοινού γνωστού. Αργότερα τον Σεπτέμβριο με κάλεσε για οντισιόν και έτσι πήρα αυτόν το ρόλο.
Πόσο σημαντικό είναι να έχεις καλό σκηνοθέτη;
Το άλφα και το ωμέγα για την επιτυχία της κάθε παράστασης. Αυτό που μου έκανε μεγάλη εντύπωση με τον κύριο Μυλωνά είναι ο τρόπος που δουλεύει. Δεν είναι μόνο σκηνοθέτης. Έχοντας το θεατρικό του εργαστήρι, πέρα από το να μας σκηνοθετεί, δούλεψε μαζί μας. Σκηνοθετούσε και συνάμα δίδασκε κιόλας. Προσπάθησε να βγάλει τον καλύτερο εαυτό του κάθε ηθοποιού. Βρήκε τα κουμπιά μας. Άλλοτε μας χάιδευε και άλλοτε μας μάλωνε. Με αγάπη πάντα και με όρεξη μεταδοτικότητας. Έτσι και αλλιώς στο θέατρο, ποτέ δεν σταματά η μάθηση.
Στην παράσταση μπορούμε να απολαύσουμε και δυο ταλαντούχα κορίτσια, την Μαρία Χριστίνα και την Κατερίνα που είναι ΑμεΑ. Αλήθεια πως είναι η συνεργασία σας;
Ναι έχουμε και τα δυο διαμάντια μας. Οι δυο ηθοποιοί μας που είναι ΑμεΑ. Σπουδαίες και οι 2. Η Μαρία Χριστίνα Τζαβάρα είναι φοιτήτρια φιλοσοφικής και η Κατερίνα Μποφίλιου που είναι στο πρώτο έτος της ιατρικής. Η Μαρία Χριστίνα έχει ξανασυνεργαστεί με τον κύριο Μυλωνά στην παράσταση Ζωγραφιά του Θεού, που παίχτηκε πάλι φέτος αλλά για περιορισμένες παραστάσεις. Είναι συγκινητικό και μεγάλη μου τιμή να δουλεύω με αυτά τα κορίτσια, που με τόσο πάθος και αγάπη κάνουν αυτό που αγαπούν.
Στο θίασο όλοι είμαστε ίσοι και όλοι είμαστε ένα. Είμαστε μια δυνατή ομάδα. Σε αυτό νομίζω τα εύσημα τα παίρνει πάντα ο σκηνοθέτης κρατώντας τις ισορροπίες και έχοντας όλοι ισότιμο ρόλο. Δεν υπάρχουν δυνατοί και αδύναμοι στο θίασο μας. Με τα γέλια μας, τα πειράγματα μας και πάντα εκεί ο ένας για τον άλλον. Νιώθω ευγνώμων που μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω σε αυτή τη δουλειά που μόνο υπερήφανο μπορεί να με κάνει να αισθάνομαι.
Το θέμα των ΑμεΑ που πραγματεύεται η παράσταση, είναι ένα θέμα που όλοι το γνωρίζουμε αλλά δεν θέλουμε να μιλάμε για αυτό. Πως θεωρείς ότι αντιμετωπίζει η κοινωνία τα άτομα αυτά;
Ας μην γελιόμαστε, εν έτει 2019 τα ΑμεΑ ακόμα προσπαθούν να κερδίσουν μια θέση στην κοινωνία. Βέβαια το 2004, η Ελλάδα ήρθε πιο κοντά στα ΑμεΑ με τους Ολυμπιακούς αγώνες και δη τους Παραολυμπιακούς. Ως τότε ήταν θέμα ταμπού. Υπήρχε μια υπόκωφη ενοχή. Μια ντροπή αν θέλεις. Την περίοδο των Ολυμπιακών αγώνων γεμίσαμε αμαξίδια. Ο κόσμος έδωσε ηχηρό παρόν στους Παραολυμπιακούς. Η Ελλάδα κέρδισε πολλά μετάλλια. Ο κόσμος αποθέωσε όλους τους αθλητές των Παραολυμπιακών. Έσκυψε σε προβλήματα φορέων, κινητοποιήθηκε. Υπάρχει μια ευαισθητοποίηση. Ας πάρουμε για παράδειγμα ότι υπάρχουν αρκετοί που μαζεύαν καπάκια από πλαστικά για αγορά αμαξιδίων ή ακόμα και κουπόνια για τρόφιμα σε φορείς. Πριν χρόνια, πρόγραμμα αποκατάστασής ατόμων με ψυχική υγεία ή ΑμεΑ υπήρχε μόνο στη Λέρο. Σήμερα πια τα πράγματα έχουν αλλάξει. Βέβαια έχουμε δρόμο μπροστά μας. Στο έργο θίγεται η έλειψε πρόνοιας στην Ελλάδα.
Πιστεύεις ότι αυτό μπορεί να αλλάξει γρήγορα;
Δεν μπορώ να σου πω αν θα αλλάξει και πόσο αλλάξει, θα μείνω όμως στο κείμενο. Η Κατερίνα Μποφίλιου παίζει το ρόλο της μικρής Ελπίδας στην παράσταση. Ας μείνουμε λίγο σε αυτό το σημείο. Η Ελπίδα με αφοπλιστική ειλικρίνεια δηλώνει ότι η αλλαγή έρχεται από μέσα μας. «Αν αλλάξεις εσύ, θα αλλάξει και ο κόσμος γύρω σου». Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα ΑμεΑ, σαν άτομα που έχουν πρόβλημα. Αυτό, δηλαδή που λέει στην παράσταση η Μαρία Χριστίνα Τζαβάρα ως εκπρόσωπος των ΑμεΑ. Καταθέτει απλά, ήρεμα, με την αλήθεια του λόγου της, την κατάσταση ως έχει. Την ανθρώπινη διάσταση του θέματος «Κλαίω. Γελάω. Θυμώνω. Φοβάμαι. Χαίρομαι. Αγαπώ».
Πως ανταποκρίνεται το κοινό;
Ο κόσμος γελάει και συγκινείται. Μιλάει για το έργο μας και αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Μας έχει αγκαλιάσει με θέρμη. Οι παραστάσεις μέχρι τώρα είναι sold out. Eιλικρινά ευχαριστούμε όλο τον κόσμο για την αγάπη που μας δείχνει.
Εκτός όμως από την αναγνώριση του κόσμου, η παράσταση έχει ήδη βραβευτεί από την UNESCO…
Μια πάρα πολύ σημαντική και τιμητική διάκριση για όλους τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης. Στις 22/11/19 η παράσταση μας βραβεύτηκε από την UNESCO Πειραιώς και Νήσων σε μια ωραία εκδήλωση μετά την παράσταση, παρουσία πολιτικών προσώπων, φίλων και βέβαια του κοινού. Μια πάρα πολύ ωραία στιγμή για όλους μας και βέβαια για τα φοβερά κορίτσια μας.
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε την παράσταση;
Η παράσταση μας παίζεται κάθε Παρασκευή στο Life theatre μέχρι τις 03/01/20 και σας περιμένουμε όλους!
Πιστεύεις ότι μπορεί να πάρετε παράταση;
Περί παράτασης δεν ξέρω ακόμα κάτι. Θα δείξει. Έχει να κάνει και τι το ατζέντα έχει ο καθένας.
Κάνεις και κάτι άλλο αυτή την περίοδο;
Για όλη την περίοδο των γιορτών μαζί με την θεατρική ομάδα Αφύπνισις παρουσιάζουμε «Το Πνεύμα των Χριστουγέννων», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Λιλή, σε διάφορα σχολεία και συλλόγους εντός και εκτός Αττικής. Στις 23 Δεκεμβρίου στις 21:00 το βράδυ θα βρισκόμαστε το θέατρο Έναστρον στα Εξάρχεια.
Συντελεστές:
Κείμενο – Σκηνοθεσία: Ιάκωβος Μυλωνάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Γιαννακουδάκης
Σκηνικά – Κουστούμια: Ομάδα ΙΑΜΥ
Φωτισμοί: Ομάδα ΙΑΜΥ
Φωτογραφίες: Emathon photography
Παίζουν: Ιάκωβος Μυλωνάς, Γιώτα Ζαμπέλη, Χριστίνα Αλιμπράντη, Γιώργος Ειρηνάκης, Μαίρη Ανανιάδου, Μηνάς Κύπρης, Στεφανία Μαρίνου.
Χορεύουν και παίζουν επίσης δυο υπέροχα κορίτσια με ιδιαίτερα χαρίσματα: Μαρία Χριστίνα Τζαβάρα και Κατερίνα Μποφίλιου
Πληροφορίες:
LIFE THEATER
Ευμολπιδών 13, Γκάζι, Αθήνα
Τηλέφωνα: 2114051423, 6943799947
Περίοδος παραστάσεων: από την Παρασκευή 08 Νοεμβρίου 2019 μέχρι την Παρασκευή 03 Ιανουαρίου 2020
Ημέρα και ώρα παράστασης: Παρασκευή στις 21.30
Τιμή Εισιτηρίου: γενική είσοδος: 12 ευρώ – μειωμένο (φοιτητικό, παιδικό, ΑμεΑ, γκρουπ): 8 ευρώ
Διάρκεια: 75 λεπτά