Μετά την πολύμηνη αναγκαστική μας αποχή από το θέατρο και ενόψει της έναρξης της καλοκαιρινής δραστηριότητας του οργανισμού, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης, προσκάλεσε τους συντάκτες του πολιτιστικού ρεπορτάζ σε μια ενημερωτική συνάντηση για συζήτηση, την Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020, στις 19.00, στον υπαίθριο – προαύλιο χώρο της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου («Σχολείον της Αθήνας»-Ειρήνη Παπά).

 

 

 

 

 

Διακατεχόμενος με πνεύμα αισιοδοξίας, ο Δημήτρης Λιγνάδης ξεκίνησε την συζήτηση με αναφορά στις συνθήκες της ανάληψης της θητείας τον Σεπτέμβριο του 2019 λίγο πριν το άνοιγμα, καθώς και τις δυσκολίες του επαναπρογραμματισμού και αναπροσαρμογής, με την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού.

 

 

Ο Δημήτρης Λιγνάδης, παρουσιάζοντας τις καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, οριστικοποίησε την πραγματοποίηση των δύο παραστάσεων «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του ίδιου και «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου και ανακοίνωσε ότι δεν θα μείνουν μόνο στο πλαίσιο του 3ημέρου της Επιδαύρου, αλλά θα συνεχιστούν και σε άλλους χώρους, σε συνεννόηση πάντα με Περιφέρεια και ιθύνοντες για την εξεύρεση τους, για να υπάρξει το μειωμένο μεν, έξοδο δε, εισιτήριο μας… όπως χαρακτηριστικά είπε.

 

Ευχάριστη είδηση αποτέλεσε η ανακοίνωση, ότι το Εθνικό αποκτά το δικό του θερινό θέατρο, δυναμικότητας 1.300 θέσεων, το οποίο θα είναι χορηγία του Ιδρύματος Λάτση και θα «στεγάζεται» στον χώρο του «Σχολείου της Αθήνας»-Ειρήνη Παπά, στην Πειραιώς 52.

 

 

Στο τέλος της συζήτησης, ο Δημήτρης Λιγνάδης μας ξενάγησε στο νέο αυτό “under construction” όπως είπε και ο ίδιος ανοιχτό θέατρο, που θα μείνει κληρονομιά στο Εθνικό Θέατρο και θα μπορεί να νοικιαστεί και από άλλους παραγωγούς.

Υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο τέλη Ιουλίου, οπότε και θα εγκαινιαστεί με τους «Πέρσες» μετά την Επίδαυρο και ίσως και με την «Λυσιστράτη».

 

 

Για την «Λυσιστράτη» και τους «Πέρσες», τόνισε, ότι είναι παραστάσεις οι οποίες σχεδιάζονται για κοινό με αρκετά μειωμένη προσέλευση με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, με αρκετά προσεκτική και περιφρουρημένη προσέλευση και εξ’ αποστάσεως και γενικά οι παραστάσεις αυτές σχεδιάζονται με το κριτήριο του COVID Safety, με αποστάσεις, όπου θα μπουν full face μάσκες ή όπως στην περίπτωση των Περσών θα γίνουν με αποστάσεις 1,5 μ. ένας έκαστος από τον άλλον.

 

Πέρα από τις δύο αυτές παραστάσεις, ο Δημήτρης Λιγνάδης μας ενημέρωσε και  για κάποιες δράσεις που προσφάτως σχεδιάστηκαν και δρομολογήθηκαν, κάποιες δράσεις-παραγωγές που θα εκχυθούν σε αρχαιολογικούς χώρους στην Αθήνα και ευρύτερη Αττική.

Πρόκειται για τρεις παραγωγές που θα παρασταθούν με φως ημέρας (φυσικό φως και ήχο) εν τω γίγνεσθαι, όπως μας ανέφερε.

 

Η πρώτη θα φέρει τον τίτλο «Σπουδαία ερείπια – η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών από τον 16ο -19ο αιώνα» σε σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη και επιμέλεια παραγωγής Στέφανου Καλογεράκη.

Mια παραγωγή που θα περιλαμβάνει κάποια κείμενα που έγραψαν ταξιδιώτες περιηγητές που επισκέφθηκαν την Ελλάδα κατά τους αιώνες αυτούς.

 

Η άλλη παραγωγή που είναι και η πιο «αρχαιόθεμη» ονομάζεται «Αθηναίων Πολιτεία», σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Πρόκειται για πεζά κείμενα σε μια ενιαία παράσταση, από Ηρόδοτο, Θουκυδίδη, Πλούταρχο, Διογένη τον Λαέρτιο που μιλάνε για το πώς οδηγηθήκαμε στη Δημοκρατία, κείμενα που μιλάνε για την νομοθεσία του Σόλωνα, τη σεισάχθεια, το Κυλώνειον Άγος.

 

Και η τρίτη παραγωγή θα είναι το «Αμάρτημα της μητρός μου» του Γεώργιου Βιζυηνού στα αγγλικά, σε σκηνοθεσία και επιμέλεια Δανάης Ρούσσου, με σκοπό να προσελκύσει τους τουρίστες που θα επισκεφθούν το καλοκαίρι την Ελλάδα αλλά και τους αγγλόφωνους κατοίκους, μια ιδέα που προϋπήρχε για να ταξιδέψει σε μουσεία και σε ιδιάζοντες χώρους (specific sites).

Ανακοίνωσε επίσης τη νέα παράσταση για παιδιά που θα είναι ένα έργο της Σίνου Κίρα και έχει τον τίτλο «Υπάρχουν μονόκεροι».

 

 

Πριν από τις ανακοινώσεις των καλοκαιρινών δράσεων του Εθνικού Θεάτρου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής μίλησε για τις δράσεις και πρωτοβουλίες, όχι μόνο καλλιτεχνικών, που έγιναν κατά την διάρκεια της καραντίνας λόγω της πανδημίας, στο πλαίσιο της μη αδράνειας.

 

Με το σύνθημα ότι το Εθνικό δεν αγάπησε ποτέ την αδράνεια, μας ανέφερε με λεπτομέρεια τέτοιες δράσεις, όπως

  • Αιμοδοσία με την εθελοντική πρωτοβουλία εργαζομένων στο Εθνικό
  • Κατασκευή μασκών από το προσωπικό των ενδυματολογικών τμημάτων του Εθνικού
  • Μαθήματα της Δραματικής Σχολής εξ αποστάσεως, εργαστήρια και διαδικτυακά σεμινάρια
  • Συνεργασία με τον ΕΟΤ που πρόσφατα υπογράφτηκε για τους διαύλους με τους τουρίστες
  • Δράσεις οπτικοακουστικού τμήματος που συνεχίζονται ακόμη και σήμερα
  • Πρωτοβουλία για διαδικτυακές προβολές παραστάσεων
  • Πρωτοβουλία από κοινού με τη δημόσια τηλεόραση για τη βιωματική επαφή των παιδιών με την ελληνική λογοτεχνία κλπ.

 

 

Κλείνοντας ο Δημήτρης Λιγνάδης μας λέει χαρακτηριστικά: «θέλω να πω προς αποκατάσταση ή επιβεβαίωση της αλήθειας, επειδή οι αρχές μου το επιβάλλουν κάποιες από τις οποίες δεν πρόκειται να τις προδώσω ποτέ, διότι δεν πρέπει κανένας να εκπίπτει από τις βασικές του αρχές παρά τις εκπτώσεις που γίνονται όταν εισέρχεται κάποιος στον καλλιτεχνικό χώρο».

«Προς αποφυγήν πάσης παρεξηγήσεως ήθελα να πω ότι από τότε που ενέσκηψε ο κορονοϊός, αλλά και από την αρχή της ανάληψης της θητείας μου, κινούμαι με πολύ σεβασμό, με εγκράτεια, προσγειωμένος στα γήινα, αλλά δεν πρέπει ποτέ κανείς να κινείται φοβικά και χωρίς ελπίδα για το μέλλον.