Την σπαρταριστή κωμωδία του πολυβραβευμένου Κώστα Μουρσελά «Η ΚΥΡΙΑ ΔΕΝ ΠΕΝΘΕΙ» με την τολμηρή σκηνοθετική ματιά του Σωτήρη Τσόγκα, θα παρουσιάσει το ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΒΑ από το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023 και κάθε Παρασκευή – Σάββατο και Κυριακή.

 

 

«Η ΚΥΡΙΑ ΔΕΝ ΠΕΝΘΕΙ»

Η διαχρονική σπαρταριστή κωμωδία

του Κώστα Μουρσελά

 

από το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023 στο ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΒΑ

 

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσόγκας

 

 

Στο σπονδυλωτό κείμενό του δημιουργεί συνθήκες και ήρωες σε αδιέξοδα, ένα πάνελ τραγελαφικών προσωπικοτήτων και καταστάσεων.  Υψώνει τον καθρέφτη κατάμουτρα στην σύγχρονη εποχή, μέσα από ένα διαχρονικό έργο που ξεγυμνώνει την κοινωνία και γελοιοποιεί την αυταπάτη του νεοέλληνα με ξεκαρδιστικό τρόπο προκαλώντας  το αβίαστο και αυθόρμητο γέλιο του θεατή..

Ο Κώστας Μουρσελάς είναι γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από τις σπουδαίες σειρές «Εκείνος κι Εκείνος», «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά», αλλά και για την γραφή του που σφράγισε την νεοελληνική δραματουργία στην σύγχρονη θεατρική ιστορία. Έργα του παίχτηκαν στο εξωτερικό (Γαλλία, Γερμανία, Αμερική).

Η Μαίρη Ραζή και ο Σωτήρης Τσόγκας πρωταγωνιστούν έχοντας μαζί τους: τον Κώστα Δαρλάση, τον Αντώνη Ζιώγα, την Κατερίνα Ζαχαριουδάκη, τον Κώστα Κατσένο. Τραγούδι Κοραλία Τσόγκα.

Η σκηνοθεσία είναι του έμπειρου Σωτήρη Τσόγκα, τα σκηνικά και κοστούμια της Λαμπρινής Καρδαρά, η πρωτότυπη μουσική του Νίκου Χαριζάνου και το video art του Παναγιώτη Τσάγκα.

 

 

Λίγα λόγια για το έργο:

Μια διαθήκη, ένα χαλί, μια σημαία, μια γυμνή αφίσα κι η φωτογραφία ενός μακαρίτη, γίνονται αφορμή, για να φτάσει ένα νεόπλουτο ζευγάρι στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, ένα παιδί να βρεθεί ανάμεσα στα πυρά των γονιών του, δύο ξεμωραμένοι ηδονοβλεψίες να ανακτήσουν τη χαμένη τους στύση, ένας θεσιθήρας να στερηθεί την εύνοια του «πατρός» από τη μετρέσα του και μια κλαίουσα χήρα, εξ όλης και προώλης, να εξομολογηθεί στον νεκρό σύζυγό της τα κρίματά της.

Ο Κώστας Μουρσελάς υψώνει τον καθρέφτη κατάμουτρα στην εποχή μέσα από ένα διαχρονικό, σπονδυλωτό έργο που ξεγυμνώνει την κοινωνία και γελοιοποιεί την αυταπάτη του νεοέλληνα με ξεκαρδιστικό τρόπο.

 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ: Κώστας Μουρσελάς

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σωτήρης Τσόγκας

ΣΚΗΝΙΚΑ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Λαμπρινή Καρδαρά

ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ: Σταυρούλα Ρόιδου

ΜΟΥΣΙΚΗ: Νίκος Χαριζάνος

VIDEO ART: Παναγιώτης Τσάγκας

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΩΝ: Σωτήρης Τσόγκας

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΦΩΤΙΣΜΩΝ: Υάκινθος Μάινας

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Αντώνης Ζιώγας

ΣΤΙΧΟΙ: Κώστας Δαρλάσης

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Κοραλία Τσόγκα

ΚΙΘΑΡΑ: Υάκινθος Μάινας

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΟΡΕΥΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ: Σταυρούλα Ρόιδου

ΦΩΤΟΓΡΑΦIEΣ: Γιώργος Πανηγυρόπουλος

ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΚΙΤΣΩΝ: Κώστας Δαρλάσης

ΑΦΙΣΑ – ΕΞΩΦΥΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Βασίλης Κουκμήσης

ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΦΙΣΑΣ: Σταυρούλα Ρόιδου

ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ: ANGELAKIS DIGITAL

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΒΑ Μαίρης Ραζή

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΕΑΤΡΟΥ: Μαίρη Ραζή

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

ΜΑΙΡΗ ΡΑΖΗ: Γυναίκα, Καλλιόπη, Μαρίτσα

ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΟΓΚΑΣ: Άντρας, Νέστωρ

ΚΩΣΤΑΣ ΔΑΡΛΑΣΗΣ: Ιάσων, Φίλιππος

ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΙΩΓΑΣ: Αντώνης, Λεωνίδας

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗ: Κλεοπάτρα

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΕΝΟΣ: Τρίτος

 

ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΒΑ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ)

Διεύθυνση: Ηπείρου 39, Αθήνα 104 39

Τηλέφωνο: 21 0881 8326

Πληροφορίες: https://prova.gr/

 

Ε-mail:   theatro.prova@gmail.com   – info@prova.gr

Web address:  http://prova.gr/ 

Facebook:  https://www.facebook.com/prova.theater

 

Έναρξη παραστάσεων: Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023 ώρα 21:00

 

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00  και Κυριακή στις 20:00

 

Διάρκεια παράστασης :100 λεπτά

 

Τιμή εισιτηρίων: 12 & 15 euro/άτομο

 

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/i-kyria-den-penthei/  –

TICKETMASTER – και στο Ταμείο του Θεάτρου

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ

Ο Κώστας Μουρσελάς (1932-2017) γεννήθηκε στον Πειραιά. Εκεί τελειώνει και το λύκειο. Το 1951, πρωτοετής φοιτητής της Νομικής, συνελήφθη ως πρώην στέλεχος της ΕΠΟΝ και δικάστηκε από έκτακτο στρατοδικείο της εποχής (υπόθεση Μπελογιάννη). Για χρόνια σπούδαζε βιολί, που το διέκοψε όταν άρχισε να τον θέλγει το θέατρο.

Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Νομική, αλλά λίγο πριν πάρει την άδεια δικηγόρου εγκατέλειψε τη δικηγορία και το 1959 διορίστηκε ως υπάλληλος στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους όπου εργάστηκε ως το 1969, όταν τον απέλυσε η Χούντα. Έκτοτε αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά -και επαγγελματικά πια- στο γράψιμο. Έργα του παίχτηκαν από θιάσους του Ελεύθερου Θεάτρου, από το Εθνικό Θέατρο, από το Θέατρο Τέχνης, από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, από Δημοτικά Θέατρα, καθώς και από θιάσους του εξωτερικού (Γαλλία, Γερμανία, Κύπρος).

Μερικοί τίτλοι γνωστών θεατρικών έργων του είναι: «Ενυδρείο», «Μαχαίρι στο κόκαλο», «Οι φίλοι», «Το αυτί του Αλέξανδρου», «Η κυρία δεν πενθεί», «Επικίνδυνο φορτίο», «Ω! τι κόσμος μπαμπά!», «Το δίκανο», «Ημιτελής συνουσία», κ.ά.

Στο πλατύ κοινό έγινε γνωστός από τηλεοπτικές παρουσιάσεις έργων του («Μικρές αγγελίες», «Σιγά η πατρίδα κοιμάται», «Το ρολόι») και από την περίφημη τηλεοπτική σειρά «Εκείνος και… Εκείνος», με πρωταγωνιστές τους Β. Διαμαντόπουλο και Γ. Μιχαλακόπουλο (130 θεατρικά μονόπρακτα).

Το 1990 επανήλθε στην πεζογραφία εκδίδοντας το μυθιστόρημα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» (εκδ. «Κέδρος», οριστική έκδοση: «Ελληνικά Γράμματα», 2006, επανέκδοση: «Πατάκης», 2014), που οι πωλήσεις του ξεπέρασαν, συνολικά, τις διακόσιες χιλιάδες αντίτυπα, μεταφράστηκε στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, τουρκικά και εβραϊκά και μεταφέρθηκε στην τηλεόραση.

Ακολούθησαν διηγήματα, νουβέλες, καθώς και το μυθιστόρημα «Το παιχνίδι των τεσσάρων» (1998) που το συνέγραψε με τους Π. Τατσόπουλο, Γ. Σκούρτη και Α. Σουρούνη. Το 1999 εξέδωσε το μυθιστόρημα «Κλειστόν λόγω μελαγχολίας» (Κέδρος, β’ έκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2010), που ξεπέρασε τις σαράντα χιλιάδες αντίτυπα και μεταφράστηκε στα τουρκικά.

Τελευταία του βιβλία ήταν η συλλογή διηγημάτων «Ο πόθος καίει τα σωθικά» («Κέδρος», 2004) και το μυθιστόρημα «Στην άκρη της νύχτας» (Πατάκης, 2011). Έγραψε, ακόμη, αισθητικά δοκίμια, καθώς και πολλές επιφυλλίδες δημοσιευμένες στην εφημερίδα «Τα Νέα», στη στήλη «Κουβεντιάζοντας». Έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα στις 15 Ιουλίου 2017, σε ηλικία 85 ετών.

«Η Τέχνη δεν μας δίνει λύσεις ούτε απαντήσεις. Μας προετοιμάζει να τις βρούμε όταν και όποτε τις χρειαστούμε. Μέσα στις ιστορίες μου, προσπαθώ να κυλούν όλα φυσιολογικά, ισορροπημένα, γιατί ξέρω καλά πως και στη ζωή, όπως και στα βιβλία, ούτε ο έρωτας εκβιάζεται, ούτε η αγάπη, αλλά και ούτε επιβάλλεται. Το τυχαίο, η έκπληξη, η ανατροπή, το αναπάντεχο, δεν προπαρασκευάζονται. Στο έργο δεν βασιλεύει η λογική αλλά το απρόσμενο.»

 

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ

«Η κυρία δεν πενθεί» είναι ένα έργο στέρεο δραματουργικά και η γραφή του είναι απαλλαγμένη από λεκτικές απόπειρες εντυπωσιασμού, Είναι μια κοινωνική σάτιρα που πλουτίζει το ελληνικό δραματολόγιο. Ένα τυχαίο συμβάν και η παρουσία ενός τρίτου διαλύει ένα συμβατικό ζεύγος. Επιχειρείται ένα ξεγύμνωμα μιας αυταπάτης και η γελοιοποίηση του αστικού τρόπου ζωής.

Ο Μουρσελάς είναι ένας ρομαντικός που κατέρευσε το όραμα του. Κρατάει σε μια γωνιά της ψυχής του τα τιμαλφή και προσπαθεί να τα διασώσει από το μόλυσμα. Είναι όμως και ένας ειρωνικός παρατηρητής που γνωρίζει πως η τέχνη δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να του αντιστέκεται , να τον χλευάζει , να του υψώνει τον καθρέφτη κατάμουτρα, να γίνεται το σύντομο χρονικό μιας εποχής.

Τα θεατρικά του έργα είναι το ανάλογον της ποίησης του Αναγνωστάκη, του Αλέξανδρου, του Κατσαρού, του Πατρικίου.

 

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΤΣΟΓΚΑ

Υπό τον τίτλο «Η κυρία δεν πενθεί» ο Κώστας Μουρσελάς επιχειρεί και επιτυγχάνει μία συγκλονιστική ανατομία της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Καταγράφει με δεξιοτεχνία ένα ολοζώντανο κόσμο χαρακτήρων και καταστάσεων, ένα κοινωνικό πανόραμα σε αυτοτελείς ιστορίες, όπου κυριαρχεί το αιφνίδιο ,το απροσδόκητο, το απρόοπτο.

Και όπου η ευθυμία και η αγωνία συμπλέουν σε μία θαυμαστή δραματουργική ενότητα. Με όπλα του, την πικρή ειρωνεία, το καυστικό χιούμορ και την ιλαρή αγωνία ξεσκεπάζει την υποκρισία, τον φαρισαϊσμό, τη μικροψυχία και τον εύκολο μελοδραματισμό της νεοελληνικής κοινωνίας.

Η καταγραφή αυτή παρουσιάζει και τεράστιο ψυχαναλυτικό ενδιαφέρον, όσον αφορά στις σχέσεις των δύο φύλων και στους δεσμούς της οικογένειας. Ο Κώστας Μουρσελάς, μάστορας μέγας, της δραματουργίας και της σκηνικής υφολογίας χρησιμοποιεί  στην αποτύπωση των ιστοριών του διαθέσεις, που ξεκινούν από την ιλαροτραγωδία και μέσω της κωμωδίας φτάνουν ως την παρωδία. Ο Κώστας Μουρσελάς καταφέρνει να συνδυάσει αριστοτεχνικά την ψυχαγωγία με τη διασκέδαση.

 

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ  Γ.Π.  ΠΕΦΑΝΗ

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στη δραματουργία του Μουρσελά αποτελούν τα μονόπρακτα του. Η αισθητική του βραχύσωμου έργου είναι πολύ σημαντική ,απαιτεί ιδιαίτερες συγγραφικές ικανότητες, αφού δεν περιορίζεται στην έκταση  μόνο του έργου, αλλά προϋποθέτει οξυμμένη αφαιρετική ικανότητα στη σύλληψη του θέματος ,σφιχτή θεατρική οικονομία, πυκνότητα του λόγου, ευθύβολο γλωσσικό όργανο.

Το μονόπρακτο επιδιώκει να πετύχει το στόχο του d ‘ uncoup, κάτι σαν ματ σε μία κίνηση. Εκεί βρίσκεται η ομορφιά της μοναδικής και καίριας κίνησης, του ενός και αυτοτελούς μορφώματος. Ο Μουρσελάς σεβάστηκε τη φόρμα των κειμένων του και δε θυσίασε ποτέ την ποιότητα τους.

Στα μονόπρακτα του Μουρσελά παρουσιάζεται η ανθρωπογεωγραφία όλης της ελληνικής κοινωνίας, από τους σύντομους δρόμους τους  παρελαύνουν αντιφατικοί και ολοζώντανοι χαρακτήρες, αφελείς και πανούργοι ταυτόχρονα, κλεισμένοι  στις μικροαστικές τους συνήθειες , όπως κλείνονται, λ.χ. άθελα τους σ’ ένα ασανσέρ ή σ΄ ένα διαμέρισμα για να κρύψουν τον παράνομο έρωτα τους.

Άτομα που ασφυκτιούν μέσα στα προσωπικά τους αδιέξοδα, αλλά που δεν τολμούν να βγουν έξω από αυτά. Ήρωες που εγκλωβίζονται στις κοινωνικές ατραπούς ,αλλά δειλιάζουν να τις παρακάμψουν….

Όλα αυτά όμως δεν οδηγούν στη μελαγχολία και στη μεμψιμοιρία, ο Μουρσελάς γράφει πάντα με χιούμορ, με μεγάλη συμπάθεια για όλα τα πρόσωπα του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ένα από τα σημαντικότερα κλειδιά των έργων του είναι ο έρωτας…

Στα μονόπρακτα του, το χιούμορ και η σάτιρα κεντούν το δραματουργικό καμβά καθώς ο Μουρσελάς τραβάει πονηρά τα μικρά χάλια του κάτω από τα πόδια μας και την τελευταία στιγμή μας συγκρατεί με το χιούμορ του…

 

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΜΑΙΡΗΣ ΡΑΖΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ

Τον Κώστα Μουρσελά τον γνώρισα πολύ νέο. Είχα παρακολουθήσει, το 1973, την παράσταση του έργου «Ο, τι κόσμος μπαμπά», σε σκηνοθεσία του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Όταν το 1984 ιδρύσαμε το θέατρο της οδού Ερμού, ο Κώστας Μουρσελάς ερχόταν και παρακολουθούσε όλα μας τα έργα. Μας εκτιμούσε, μας αγαπούσε, και μας στήριζε πάντα.

Ήθελα να ανεβάσουμε ένα έργο του, και μάλιστα όταν διάβασα το βιβλίο του «Ο πόθος που τρώει τα σωθικά» είχαμε συναντηθεί στη Στοά Βιβλίου, γιατί του ζήτησα αυτή τη συλλογή διηγημάτων, να την διαμορφώσει από πεζό λόγο σε θεατρικό. Κάναμε αρκετές συναντήσεις, αλλά αυτό το βιβλίο δεν καταφέραμε να το κάνουμε θεατρικό.

Ο Μουρσελάς είχε μια τρομακτική αίσθηση του μαύρου χιούμορ. Μαζί με τον Μένη Κουμανταρέα, τον Ιάκωβο Καμπανέλη και τον Γιάννη Βαρβέρη ανήκε σε μια παρέα μεγάλων Λογοτεχνών. Ήταν, όμως, σεμνός και τρυφερός, εσωστρεφής, και ευαίσθητος.

 

 

Το θέατρο Πρόβα έχει στο ενεργητικό του μακροχρόνια πορεία παρουσίασης νεοελληνικών θεατρικών έργων. «Η κυρία δεν πενθεί» είναι ένα ανθολόγιο διαφορετικών προσώπων, μπλεγμένα σε ένα πολύπλοκο κωμικό κοινωνικό ιστό, απρόθυμα να ξεφύγουν από αυτόν γιατί έχουν βολευτεί. «Η κυρία δεν πενθεί είναι ένα σύγχρονο, οικουμενικό έργο. Με την επιλογή μας πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε στην εξέλιξη, στην ανάδειξη και την καταξίωση της νεοελληνικής δραματουργίας.