Ο Γουλιέλμος Τέλλος του Νικ Χαμ είναι η αναβίωση του θρυλικού Ελβετού ήρωα, ισορροπώντας ανάμεσα στον ρεαλισμό και την επική αφήγηση. Με ένα εξαιρετικό καστ, εντυπωσιακή κινηματογράφηση και μια προσέγγιση στην ιστορία, η ταινία έχει αρκετά δυνατά σημεία—αλλά και ορισμένες αδυναμίες που την κρατούν πίσω από το να γίνει ένα αληθινά αξέχαστο ιστορικό δράμα.
Η ιστορία ακολουθεί τον Γουλιέλμο Τέλλο (Κλάις Μπανγκ), έναν φιλήσυχο τοξοβόλο που αναγκάζεται να επαναστατήσει όταν η αυστριακή κατοχή γίνεται καταπιεστική προς τον ελβετικό λαό. Το γνωστό περιστατικό με το μήλο στο κεφάλι του γιου του υπάρχει φυσικά στην ταινία, αλλά δεν παρουσιάζεται με υπερβολική θεατρικότητα, όπως σε παλιότερες μεταφορές. Αντίθετα, το σενάριο προσπαθεί να τοποθετήσει τον μύθο σε ένα πιο ρεαλιστικό πλαίσιο, όπου οι πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Ωστόσο, αν και η ιστορία έχει δυνατό υλικό, το σενάριο συχνά αισθάνεται επίπεδο και προβλέψιμο. Δεν αποφεύγει τις κλισέ στιγμές του είδους και ενώ προσπαθεί να είναι σοβαρό, κάποιες φορές γίνεται υπερβολικά αργό, χωρίς την ένταση που θα περίμενε κανείς από μια τέτοια αφήγηση.
Η νέα ταινία του Νικ Χαμ έρχεται να επαναφέρει την ιστορία σε μια πιο μοντέρνα εκδοχή.
Ο Κλάις Μπανγκ στον ρόλο του Γουλιέλμου Τέλλου αποδίδει έναν ήρωα λιγομίλητο, αλλά γεμάτο εσωτερική ένταση. Η ερμηνεία του είναι στιβαρή και γεμάτη υπόκωφη δύναμη, αν και σε στιγμές λείπει η συναισθηματική έκρηξη που θα έκανε τον ήρωα ακόμα πιο ανθρώπινο. Ο Κλάις Μπανγκ είναι ένας στιβαρός πρωταγωνιστής, αποδίδοντας εξαιρετικά τον Γουλιέλμο Τέλλο.
Η Γκολσιφτέ Φαραχανί, στον ρόλο της Ελβετίδας έχει τη φρέσκια ενέργεια στην ταινία. Αν και ο χαρακτήρας της δεν έχει μεγάλη ανάπτυξη, η παρουσία της είναι δυναμικά συναισθηματική για την ιστορία.
Ο Τζόναθαν Πράις και ο Μπεν Κίνγκσλεϊ φέρνουν την εμπειρία και το κύρος που απαιτεί το είδος, με ιδιαίτερα απολαυστικές στιγμές στους ρόλους των πολιτικών και στρατιωτικών αντιπάλων του Τέλλου. Μαζί, οι δύο ηθοποιοί προσδίδουν κύρος στην ταινία, λειτουργώντας ως αντίθετες όψεις της εξουσίας: ο Κίνγκσλεϊ ως η καταπίεση και η πολιτική στρατηγική, ο Πράις ως η σοφία και η αντίσταση.
Ο Μπεν Κίνγκσλεϊ ενσαρκώνει έναν αυταρχικό Αυστριακό αξιωματούχο, που λειτουργεί ως σύμβολο της καταπίεσης του ελβετικού λαού. Με το χαρακτηριστικό του ύφος και τη γεμάτη υπονοούμενα ερμηνεία του, αποδίδει έναν ψυχρό και υπολογιστικό χαρακτήρα, που δεν χρειάζεται υπερβολές για να επιβληθεί. Η ήρεμη αλλά απειλητική παρουσία του προσθέτει βάθος στην αφήγηση, δίνοντας στο φιλμ έναν ανταγωνιστή που είναι περισσότερο πολιτικός παρά τυπικός “κακός”.
Ο Τζόναθαν Πράις , από την άλλη, φέρνει το δικό του εκτόπισμα στον ρόλο ενός σοφού συμβούλου ή ηγέτη που στέκεται απέναντι στην αυστριακή εξουσία. Η ερμηνεία του γεμάτη στοχαστικότητα, θυμίζει τους κλασικούς ηγεμονικούς χαρακτήρες που έχει υποδυθεί στο παρελθόν. Αν και δεν έχει τεράστιο χρόνο στην οθόνη, κάθε σκηνή του αφήνει το δικό της αποτύπωμα, χαρίζοντας στην ταινία ένα στοιχείο ιστορικού βάθους και ηθικής σοβαρότητας.
Ο Νικ Χαμ σκηνοθετεί την ταινία, δίνοντας έμφαση στην ατμόσφαιρα και τη ρεαλιστική απεικόνιση της εποχής. Με καλοστημένες σκηνές μάχης που παραδόξως δεν ξεφεύγουν από την κλασική φόρμουλα των ιστορικών δραμάτων. Αποφεύγει τις υπερβολές και προσπαθεί να διατηρήσει έναν ρεαλισμό που, όμως, σε στιγμές κάνει την ταινία να μοιάζει πιο συγκρατημένη απ’ όσο θα έπρεπε. Ομολογώ ότι την ήθελα μια δόση παραπάνω επική αν και η φωτογραφική κινηματογράφηση αναδεικνύει τα ελβετικά τοπία με εξαιρετική χρήση φυσικού φωτός. Η μουσική είναι υποβλητική, χωρίς υπερβολές δράματος και ενισχύει την αίσθηση ιστορικής αυθεντικότητας.
Να προσθέσω εδώ, ότι θεωρώ πολύ έξυπνη την κίνηση του Χαμ να δώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε έναν άγνωστο, τουλάχιστον σε εμένα, ηθοποιό τον Κλάις Μπανγκ που ήταν συνδυασμός Σκανδιναβικής ωμότητας και σωματικής δύναμης αποδίδοντας άψογα τον ρόλο του Γουλιέλμου Τέλλου και τους δεύτερους ρόλους σε δύο ” μεγαθήρια” υποκριτικής, τον Μπεν Κίνγκσλεϊ και τον Τζόναθαν Πράις που έφεραν στην ταινία τον Χολιγουντιανό αέρα που της αναλογεί στο Πάνθεον της 7ης τέχνης.
Συμπερασματικά, η ταινία ξεχωρίζει για τις δυνατές ερμηνείες και τη στιβαρή σκηνοθετική του αφήγηση. Ο Κλάις Μπανγκ κρατά την ταινία στις πλάτες του, υποστηριζόμενος από ένα εξαιρετικό καστ, ενώ η σκηνοθετική ματιά του Χαμ, αν και προσεγμένη, θα μπορούσε να είναι πιο τολμηρή.
Ρεαλισμός και κινηματογραφική ποιότητα που καταφέρνει να αποκτήσει τη διαχρονική γοητεία των κλασικών αφηγήσεων.
Υπόθεση
Καθώς τα έθνη της μεσαιωνικής Ευρώπης συγκρούονται για την κυριαρχία, η Αυστριακή Αυτοκρατορία εξαπολύει μια εκστρατεία για να υποτάξει την ελεύθερη Ελβετία. Η βαναυσότητα των επίδοξων κατακτητών απέναντι στο χωριό και την οικογένεια του, ωθούν τον φιλήσυχο χωρικό και δεινό τοξοβόλο Γουλιέλμο Τέλλο στα όριά του. Εξοπλισμένος με τη φλόγα της οργής και τη βαλλίστρα του, μετατρέπεται σε θρύλο, εμπνέοντας ένα ολόκληρο έθνος να αντισταθεί στον εισβολέα και να διεκδικήσει την ελευθερία του.
Συντελεστές
- Γιόνα Χάουερ Κινγκ, Γκολσίφτε Φαραχανί, Κλάις Μπανγκ, Κόνορ Σουίντελς, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Ρέιφ Σπολ, Τζόναθαν Πράις
- Νικ Χαμ
- Ιστορικό, Πολεμική
- 27 Φεβρουαρίου 2025
- ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 15 ΕΤΩΝ
Μια διανομή από την T.F.G.