Χρειάστηκε μια μαραθώνια συνεδρίαση, που κράτησε 14 ώρες (!), για να ανάψει, τελικά, το ΚΑΣ το «πράσινο» φως για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων που υπάρχουν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

 

 

Κατά την ψηφοφορία, 13 μέλη του ΚΑΣ ψήφισαν υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου, δυο ψήφισαν «όχι» και άλλα δυο λευκό.

Κατά της απόσπασης ψήφισαν η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ, Τζένη Βελένη και ο καθηγητής Βλάσης Κουμούσης.

 

Η συνεδρίαση του ΚΑΣ εξελίχθηκε σε ένα σκληρό μπρα ντε φερ ανάμεσα στους υπέρμαχους της απόσπασης όσους μάχονται υπέρ της κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων.

 

 

Τελικά, τα μέλη του ΚΑΣ ενέκριναν το νέο σχεδιασμό της διοίκησης της Αττικό Μετρό, ο οποίος περιλαμβάνει απομάκρυνση των αρχαιολογικών ευρημάτων και επανατοποθέτηση τμήματος αυτών, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό επιχειρηματολόγησε υπέρ της κατάργησης της προηγούμενης απόφασης για In Situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων, χαρακτηρίζοντάς την ακριβή και ιδιαίτερα χρονοβόρα επιλογή, με τεράστιο ρίσκο.

 

 

Η επιβλέπουσα αρχή ζήτησε επίσης την έγκριση της προκαταρκτικής μελέτης με τον νέο σχεδιασμό του σταθμού που περιλαμβάνει αποκάλυψη των αρχαιοτήτων που έχουν καταχωθεί, τμηματική απόσπασή τους, απομάκρυνσή τους σε μπλοκ μέσω των φρεατίων του σταθμού και επανατοποθέτησή τους σε ποσοστό που σύμφωνα με την Αττικό Μετρό θα αγγίζει το 92%.

Η Αττικό Μετρό ισχυρίστηκε επίσης ότι η συγκεκριμένη είναι η μόνη ασφαλής λύση που μπορεί να εφαρμοστεί, χωρίς το έργο να επιβαρυνθεί οικονομικά και χωρίς να υπάρξει αλλαγή στο τελικό χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί για τον Απρίλιο του 2023.

 

 

Στον αντίποδα βρέθηκαν εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς αλλά και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, οι οποίοι υποστήριξαν ότι με τη λύση που προωθείται παραβιάζεται η αρχαιολογική νομοθεσία, καθώς επιλέγεται η απόσπαση, ενώ υπάρχει τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού με In situ ανάδειξη των αρχαίων.

Οι αντιδρώντες τόνισαν επίσης ότι ένα μνημειακό σύνολο όπως αυτό που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου καταστρέφεται εάν αποσπαστεί και τοποθετηθεί τμηματικά, ενώ αμφισβητούν και τη δέσμευση της Αττικό Μετρό ότι θα επανατοποθετηθεί ποσοστό των αρχαιοτήτων που αγγίζει το 92%.

 

 

Με πληροφορίες από thestival.gr