Πάνε χρόνια από τότε που έχει κλείσει το Λεπροκομείο της Σπιναλόγκας, το 1957, όμως αυτή η μικρή, άνυδρη νησίδα στον κόλπο της Ελούντας παραμένει συνώνυμο του ανθρώπινου πόνου και του αγώνα για επιβίωση. Οι πάσχοντες από τη νόσο του Χάνσεν έζησαν έγκλειστοι με τεράστιες δυσκολίες περίθαλψης και σιτισμού και πέθαναν εγκαταλελειμμένοι, κοινωνικά εξόριστοι μέσα στα αρχαία, βενετικά, οθωμανικά ερείπια και το Λεπροκομείο.
Δημοσιογραφική κάλυψη : Μιχάλης Λεωτσάκος
Φωτογραφική κάλυψη : Marianna Diak
Η από κοινού προσπάθεια του δήμου Αγ. Νικολάου, φορέων του νησιού, της Περιφέρειας Κρήτης και του υπουργείου Πολιτισμού, να ενταχθεί η Σπιναλόγκα στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο, συνεχίζεται και προσδοκά να έρθουν τα πολυπόθητα αποτελέσματα που θα φέρουν τη θετική έκβαση, τον Ιανουάριο του 2019. Εφτασε πια η στιγμή να αναδειχθεί ο αγώνας επιβίωσης της ψυχής και του σώματος, σε συνθήκες που εκμηδενίζουν τον άνθρωπο.
Ο δήμος Αγ. Νικολάου, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λασιθίου, για την δημοσιότητα της υποψηφιότητας στο ευρύ, διεθνές κοινό, διοργανώνει στις 18 Ιουλίου συναυλία του πρωτότυπου μουσικού έργου «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα» που θα πραγματοποιηθεί στο μαρτυρικό νησί. Το έργο είναι ανάθεση του δήμου Αγ. Νικολάου στον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη και στον ποιητή Διονύση Καψάλη και θα ηχογραφηθεί προκειμένου να περιληφθεί ψηφιακά στον φάκελο της υποψηφιότητας.
Σπιναλόγκα
Για να αποτίσουν φόρο τιμής στη Σπιναλόγκα, ο ποιητής αυτού του μουσικού-ποιητικού έργου, αξιοποίησε «τον ζωντανό, δημώδη λόγο του μεγάλου κρητικού ποιήματος «Απόκοπος» του Μπεργαδή (16ος αιώνας), όπου περιγράφεται η ονειρική κάθοδος στον άλλο κόσμο, συνδυάζοντάς το με στοιχεία από το “Ορφέας και Ευρυδίκη” και από την αυτοβιογραφία του Επαμεινώνδα Ρεμουντάκη , μια μεγάλη φυσιογνωμία που σφράγισε με τη ζωή και τη δράση του τον αγώνα των χανσενικών, από το 1936, όταν έφτασε στη Σπιναλόγκα και προσπάθησε να οργανώσει αυτό τον χώρο, όπου δοκιμάστηκε η ανθρώπινη αντοχή» είπε ο Διονύσης Καψάλης, σε συνέντευξη Τύπου.
«Όμως, εκτός από την φθορά, την ασθένεια, τον θάνατο, στο έργο κυριαρχεί και η αγάπη» είπε ο Νίκος Ξυδάκης, « η ανάγκη της ομορφιάς να κυριαρχεί πίσω από τον ζόφο των σημαδεμένων προσώπων και η ελπίδα ότι θα υπερβούν τον πόνο».
Για την προετοιμασία του μουσικού έργου, ο σκηνοθέτης Πάνος Καρκανεβάτος επιστράτευσε την κάμερά του και γύρισε ντοκιμαντέρ, με πλάνα κινηματογραφικής λήψης που να προκαλούν την ατόφια συγκίνηση, βγαλμένα από τον ερειπωμένο οικισμό της Σπιναλόγκα, με τον Βασίλη Σκουλά -αφηγητή του Απόκοπου σ’ αυτή τη μουσική «κάθοδο στον Άδη». Η αφήγηση εναλλάσεται με λυρικά και οργανικά ιντερμέδια με τραγούδια από τον Θοδωρή Βουτσικάκη και τη σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη. Στη συναυλία συμπράττει η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ.
Όσο για τον δήμο Αγ. Νικολάου, το στοίχημα είναι μεγάλο, αφού «η προσπάθεια ένταξης της Σπιναλόγκας στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο έχει ξεκινήσει από το 2007 υπό την εποπτεία και καθοδήγηση της νομαρχίας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Λασιθίου. Τον Αύγουστο δέχεται 3.500 επισκέπτες καθημερινά και κάποιοι από αυτούς είναι παιδιά λεπρών, τα οποία ζούσαν στο νησί έως έξι ετών και στη συνέχεια δίνονταν για υιοθεσία στο εξωτερικό, κυρίως στη Σουηδία» είπε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Αγ. Νικολάου Αντώνης Ζερβός.
Η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη, μιλώντας στην συνέντευξη τύπου, ανέφερε ενδιαφέροντα στοιχεία για το νησί, που η ιστορία του μετρά αιώνες:
-Η Σπιναλόγκα, ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός – κι όχι μόνο εξαιτίας της δημοσιότητας από το βιβλίο της Βικτόρια Χίσλοπ- είναι από τους πρώτους σε έσοδα αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και ο δεύτερος, μετά την Κνωσσό, σε επισκεψιμότητα στην Κρήτη.
-Θα είναι η πρώτη φορά που θα ενταχθεί μνημείο της Κρήτης στην Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά της Ουνέσκο. Σε μια τέτοια περίπτωση, η ένταξη της Σπιναλόγκας θ’ αποτελέσει ασφαλές κριτήριο για τη σειριακή εγγραφή των μινωικών ανακτόρων.
-Το εγχείρημα της ένταξης είναι δύσκολο, επειδή η Ουνέσκο προσπαθεί να εντάξει μνημεία από την Αφρική κι όχι από την Ευρώπη, όπως έκανε στο παρελθόν.
-Το υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζει την έρευνα, αποτύπωση και τεκμηρίωση του χώρου και τη συντήρηση των επιμέρους μνημείων, ώστε να αποδίδονται όλο και περισσότερα στο κοινό.
– Έχουν δοθεί για τα έργα 4 εκ. ευρώ από ΕΣΠΑ και τώρα άλλες 500 χιλ. ευρώ για την αποκατάσταση των τειχών του οικισμού.
Το πάνελ αποτέλεσαν (καθιστοί) :
Από αριστερά προς δεξιά
Γιώργος Παπαδόπουλος – Μαέστρος της ορχήστρας της ΕΡΤ
Διονύσης Καψάλης – Ποιητής
Νίκος Ξυδάκης – Συνθέτης
Μαρία Βλαζάκη – Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Αντώνης Ζερβός – Δήμαρχος Αγίου Νικολάου
Πάνος Καρκανεβάτος – Σκηνοθέτης
Αναστάσιος Συμεωνίδης – Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικών Συνόλων ΕΡΤ
Όρθιος δεξιά με το μικρόφωνο
Χάρης Αλεξάκης – Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αγ. Νικολάου
Όρθιοι πίσω από το πάνελ (όταν σηκώθηκαν όλοι στο τέλος της συνέντευξης τύπου)
Από αριστερά προς δεξιά
Γιώργος Παπαδόπουλος – Μαέστρος της ορχήστρας της ΕΡΤ
Διονύσης Καψάλης – Ποιητής
Νίκος Ξυδάκης – Συνθέτης
Μαρία Βλαζάκη – Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Αντώνης Ζερβός – Δήμαρχος Αγίου Νικολάου
Πάνος Καρκανεβάτος – Σκηνοθέτης
Μυρσίνη Μαργαρίτη – Ερμηνεύτρια του έργου
Θοδωρής Βουτσικάκης – Ερμηνευτής του έργου
Αναστάσιος Συμεωνίδης – Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικών Συνόλων ΕΡΤ
Χάρης Αλεξάκης – Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αγ. Νικολάου