Ο Tigran Hamasyan  επιστρέφει στις 26 Νοεμβρίου σε ένα χώρο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «το σπίτι του»: στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

 

Tigran Hamasyan

 

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη – Ώρα: 20:00

 

Τιμές εισιτηρίων

Φοιτητικό: 20 ευρώ Ζώνη Γ: 25 ευρώ Ζώνη Β: 35 ευρώ Ζώνη Α: 45 ευρώ Διακεκριμένη Ζώνη: 60 ευρώ

 

Προπώληση

  1. ηλεκτρονικά 2. Στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών 3. Ομήρου 8, Αθήνα 4. Τηλεφωνικό κέντρο: 210 7282333 5. σε όλα τα Public

 

 

Πριν από έναν περίπου χρόνο, ο Tigran Hamasyan, «ήρθε, έπαιξε, μάγεψε» το Αθηναϊκό κοινό, στην κατάμεστη αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.

 

Σήμερα, σχεδόν ένα χρόνο μετά, επιστρέφει στις 26 Νοεμβρίου σε ένα χώρο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «το σπίτι του»: στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

 

O νεαρός Αρμένιος πιανίστας έχει στρέψει πάνω του το διεθνές ενδιαφέρον της τζαζ κι όχι μόνο μουσικής σκηνής και με κάθε του εμφάνιση μαγεύει το κοινό, καταφέρνοντας παράλληλα να εμφυσήσει στη μουσική του στοιχεία της κουλτούρας και των παραδόσεων της πατρίδας του – τόσο κοντά σε αυτά της δικής μας.

 

Με μια διαφορετική παράσταση και μια ακόμη δισκογραφική δουλειά, μια ηλεκτρισμένη ελεγεία στην γενέθλια πόλη του, το mini LP For Gyumri έρχεται για να αναπτύξει τις ρίζες τις σχέσης του με το Ελληνικό κοινό.

 

Ας μην καταφεύγουμε σε φλύαρες και πολυλεκτικές περιγραφές για το τι έχουμε να περιμένουμε, ας μιλήσει μόνο η μουσική …

 

 

και όσοι βρέθηκαν το περσυνό βράδυ στον Παρνασσό…

 

 

 

O Tigran Hamasyan προσέφερε στο αθηναϊκό κοινό, στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», μια αξέχαστη μουσική βραδιά που θα αποτελεί για πολύ καιρό ένα ενθύμιο της υπέρτατης καλλιτεχνικής ελευθερίας της έκφρασης.

Ο Hamasyan, βυθισμένος στο μουσικό του κόσμο, συνεπήρε το κοινό στα εξερευνητικά ρυθμικά μονοπάτια που ενοποιούν την αρμένικη παραδοσιακή μουσική με την jazz και την progressive rock. Η αξία ενός καλλιτέχνη μπορεί πολλές φορές να μετρηθεί από τις συναισθηματικές αντιδράσεις που αυτός προκαλεί σε όσους τον παρακολουθούν ζωντανά στην σκηνή, όπου κατά τον Hamasyan, είναι και το σημαντικότερο μέρος ύπαρξης ενός μουσικού. Από την επιρροή, λοιπόν, που ασκεί η μουσική κάποιου κατά την διάρκεια της συναυλίας, όπως αυτή ζωγραφίζεται στο πρόσωπο των ακροατών, σε ένα χαμόγελο, σε ένα βλέμμα θαυμασμού ή χαράς, ακόμα και στις εκδηλώσεις σεβασμού, διαφαίνεται η σπουδαιότητα ενός μουσικού. Ο Αρμένιος πιανίστας και συνθέτης έχει επάξια λάβει εγκώμια από μεγάλους μουσικούς της jazz, όπως ο Herbie Hancock και ο Chick Corea, για αυτόν ακριβώς τον λόγο· διότι καταφέρνει και μετατρέπει τον ήχο του σε μια έντονη μουσική εμπειρία μέσα από το ανεξάντλητο πάθος, την εκφραστικότητα και το συναίσθημα που χαρακτηρίζει τις ερμηνείες του, κάτι που φανερώνει, βεβαίως, τη μεγάλη του αγάπη για την μουσική.

Όπως έχει ο ίδιος δηλώσει στο παρελθόν σε συνέντευξή του, η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν καλλιτέχνη που βρίσκεται μόνος του στην σκηνή είναι να διατηρήσει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου καθ’ όλη την διάρκεια της συναυλίας και να το κάνει να «ταξιδέψει». Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο -μετριόφρων και ήπιων τόνων- Hamasyan το κατάφερε αυτό και με το παραπάνω, αφού καθήλωσε και υπνώτισε το κοινό με την εξαιρετική του εμφάνιση.

Όπως έχει ο ίδιος δηλώσει στο παρελθόν σε συνέντευξή του, η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν καλλιτέχνη που βρίσκεται μόνος του στην σκηνή είναι να διατηρήσει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου καθ’ όλη την διάρκεια της συναυλίας και να το κάνει να «ταξιδέψει». Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο -μετριόφρων και ήπιων τόνων- Hamasyan το κατάφερε αυτό.

Αννα-Μαρία Μπαρτζή Culturenow.gr

 

 

Είναι συνηθισμένο μια συναυλία να ολοκληρώνεται μέσα σε χειροκροτήματα, ενίοτε θερμά. Λίγες όμως φορές τέτοιες στιγμές έχουν τόσο ηλεκτρισμό, με το χειροκρότημα να ακούγεται συμπαγές και ομόθυμο και με το ακροατήριο να στέκεται όρθιο για ώρα, σχεδόν ζητωκραυγάζοντας, δίνοντας την πλήρη κυριολεξία εκείνου που οι φίλοι μας οι Αγγλοσάξονες αποκαλούνε «standing ovation».

Προφανώς, η όλη παρουσία του Tigran Hamasyan άγγιξε κάποιες χορδές και συνομίλησε μαζί μας σε ένα επίπεδο που ξεπερνάει την αισθητική μας ευαρέσκεια. Κι εδώ θα μπορούσαμε να πούμε πολλά, όπως ίσως για το πώς η αρμένικη παράδοση την οποία επικαλείται ο Hamasyan μπορεί και μεταφράζεται στις δικές μας συλλογικές μνήμες (άλλωστε η Αρμενία δεν είναι όσο μακρινή φαντάζει στον χάρτη)· για τις μελωδίες που πετύχαιναν αλάνθαστα τον συναισθηματικό τους στόχο· ή για τη δυναμική με την οποία ο λεπτοκαμωμένος πιανίστας απέδιδε τις συνθέσεις του (επί των πλείστων παρμένες από το πρόσφατο σόλο άλμπουμ του Ancient Observer), γεμίζοντάς τις με ζωηρούς αυτοσχεδιασμούς και ερμηνεύοντας με έναν τρόπο που έκανε όλο του το σώμα να πάλλεται καθώς τα ακροδάχτυλά του ακροβατούσαν πάνω στα πλήκτρα του πιάνου.

Θάνος Λαΐνας, Avopolis.gr

 

 

Σαν μια ολόκληρη ορχήστρα από μόνος του είναι ο νέος και ώριμος βιρτουόζος πιανίστας Tigran Hamasyan. Το «φαινόμενο της τζαζ», όπως έχει χαρακτηριστεί, μας ταξίδεψε και μας παρέσυρε με τις μοναδικές μελωδίες του σε μια απογειωτική συναυλία χθες βράδυ.

Ο Αρμένιος συνθέτης, που γεμίζει στάδια κερδίζοντας από λάτρεις της τζαζ μέχρι ακροατές της heavy metal μουσικής, γοήτευσε και το αθηναϊκό κοινό στην κατάμεστη όμορφη αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», το οποίο τον «ανάγκασε» και σε δεύτερο encore.

Ήταν ένα με το πιάνο, σκυφτός πάνω του την περισσότερη ώρα του κονσέρτου, έπαιξε με πάθος -αυτός είναι και ο τίτλος του πρώτου του δίσκου σε ηλικία μόλις 18 χρόνων- και απέδειξε ότι δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω από αυτό για να μας συγκινήσει (παρά μόνο σε ένα κομμάτι που συνόδευε τον εαυτό του σφυρίζοντας).

Τζάμαρε με όλο του το σώμα, αποτύπωνε τα συναισθήματά του με μεγάλη εκφραστικότητα στο πρόσωπό του και αυτοσχεδίαζε ισορροπώντας ανάμεσα στις γνώσεις του, τον έλεγχο του παιξίματος και τη δημιουργία. Όλα τα παραπάνω έκαναν τόσο οικείο τον 30χρονο μουσικό, ακόμα και σε κάποιον που δεν τον γνώριζε πριν.

Λένα Κυριακίδη, Efsyn.gr

 

 

Weblinks

www.tigranhamasyan.com

Youtube channel

Instagram | Facebook page | Twitter

 

Tigran Hamasyan

 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Χώρος: Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Ημερομηνία/ Ώρα έναρξης:

26 Νοεμβρίου 2018/20:00

 

Προπώληση εισιτηρίων από: 28 Σεπτεμβρίου 2018

 

Τιμές εισιτηρίων

Από 20 ευρώ έως 60 ευρώ

Συγκεκριμένα:

Φοιτητικό: 20 ευρώ

Ζώνη Γ: 25 ευρώ

Ζώνη Β: 35 ευρώ

Ζώνη Α: 45 ευρώ

Διακεκριμένη Ζώνη: 60 ευρώ

 

Σημεία Προπώλησης

ηλεκτρονικά

Στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Ομήρου 8, Αθήνα

Τηλεφωνικό κέντρο: 210 7282333

σε όλα τα Public

Ομαδικές Κρατήσεις: Τηλ 210 7282367

 

 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

 

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 115 21 Αθήνα, 210 7282000

Τηλ.Εισιτηρίων: 210 7282333

 

 

Λίγα λόγια για τη ζωή του Tigran Hamasyan

 

O πιανίστας και συνθέτης, Tigran Hamasyan, καταφέρνει στις συνθέσεις του να ενοποιήσει δυνατά, αυτοσχέδια τζαζ ακούσματα με την πλούσια μουσική παράδοση της πατρίδας του, της Αρμενίας.

 

Σήμερα όντας μόλις 31 ετών ήδη έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους πιο αξιόλογους και ξεχωριστούς πιανίστες της γενιάς του, της jazz-meets-rock σκηνής.

 

Γεννημένος στο Gyumri της Αρμενίας, το 1987, ο Tigran μεγάλωσε σε ένα σπίτι γεμάτο μουσική, με τον πατέρα του φαν της ροκ και τον θείο του λάτρη της τζαζ.

 

Όταν ήταν μικρός, ο Tigran ενδιαφερόταν περισσότερο για τις κασέτες και το πιάνο παρά για τα συνηθισμένα παιδικά παιχνίδια. Από 3 ετών, είχε αρχίσει να παίζει στο πιάνο με το δικό του τρόπο τις μουσικές των Beatles, Louis Armstrong, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath και Queen. Ήταν 10 ετών όταν η οικογένειά του μετακόμισε στο Yerevan και εκεί κάτω από την καθοδήγηση του δασκάλου του, Vahag Hayrapetyan, που είχε θητεύσει δίπλα στον Barry Harris, άρχισε να ανακαλύπτει την κλασσική τζαζ. Όπως λέει ο ίδιος ο Tigran, «Μαζί του κατάλαβα τι εστί τζαζ. Εκείνος μου έμαθε την bebop. Ήταν εξαιρετικός δάσκαλος».

 

 

Παράλληλα, ο Tigran ξεκίνησε να μαθαίνει περισσότερα για την πλούσια κουλτούρα της Αρμενίας και να «βουτά» βαθιά στο μουσικό πηγάδι της πατρίδας του. Ο ίδιος λέει «Σκέφτηκα ότι είναι στο αίμα μου. Μεγάλωσα με αυτήν την καταπληκτική μουσική χωρίς να την καταλαβαίνω. Σιγά σιγά άρχισα να ακούω παραδοσιακή μουσική και με σόκαρε το πόσο την αγνοούσε ο κόσμος. Όσο περισσότερα την άκουγα τόσο περισσότερο φούντωνε μέσα μου η επιθυμία να απορροφήσω αυτά τα ακούσματα στους αυτοσχεδιασμούς μου. Έτσι ξεκίνησε ένα ταξίδι ζωής».

 

Στα δεκάξι του, η οικογένειά του μετακόμισε στο Λος Άντζελες γιατί οι γονείς του ήθελαν να προσφέρουν στα παιδιά τους όσο το δυνατόν περισσότερες και καλύτερες καλλιτεχνικές ευκαιρίες. Ο Tigran έγινε δεκτός στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, όπου και φοίτησε για 2 χρόνια. Άρχισε να συναναστρέφεται μουσικούς της τζαζ όπως ο Alphonso Johnson και ο Alan Pasqua, ενώ ξεκίνησε να κάνει συναυλίες με τον σαξοφωνίστα Ben Wendel και τον ντράμερ Nate Wood. Την ίδια περίοδο ο Tigran έπαιζε και στη funk μπάντα Pinot.

 

Παράλληλα ξεκίνησε και τη δισκογραφική του καριέρα με τρία άλμπουμ, που ηχογράφησε στην French Plus Loin ως συνθέτης (leader): World Passion (2006), New Era (2008) και Red Hail (2009) και χαρακτηρίστηκε από κριτικούς ως ένα τζαζ φαινόμενο.

 

Στη συνέχεια μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για λίγο (για να επιστρέψει λίγο αργότερα στην Αρμενία όπου και μένει έως σήμερα). Το 2010 ο Tigran υπέγραψε συμβόλαιο με την Universal Jazz Γαλλίας και το 2011 κυκλοφόρησε το «A Fable», το πρώτο σόλο άλμπουμ του.

 

 

«Ο τίτλος του άλμπουμ μου γεννήθηκε στο μυαλό γιατί όλες οι συνθέσεις διηγούνται μια ιστορία, ένα μύθο…» λέει ο Tigran. «…Πιστεύω ότι οι άνθρωποι ταυτίζονται με τους μύθους γιατί είναι απλοί και παράλληλα έχουν ένα βαθύ και δυνατό μήνυμα». Για το γεγονός ότι ηχογράφησε ένα σόλο άλμπουμ μετά από τρεις ηχογραφήσεις με πλήρη μπάντα, ο ίδιος σχολιάζει «Πολλοί θεατές που με παρακολούθησαν σε σόλο συναυλίες ήθελαν να με ακούσουν και σε αυτήν την ατμόσφαιρα».

 

Ο βιρτουόζος πιανίστας με τη ρυθμική υπερδύναμη, κυκλοφόρησε το 2017 το δεύτερο σόλο άλμπουμ του με τίτλο «An Ancient Observer». Θεματικά, το «An Ancient Observer» είναι ένα σπαρακτικό άλμπουμ που εστιάζει στην παρατηρητικότητα.

 

Την καριέρα του Tigran σηματοδοτούν μια σειρά από εντυπωσιακές βραβεύσεις, και μέσα σε αυτές περιλαμβάνονται, το κορυφαίο βραβείο πιάνου στο Montreux Jazz Festival (2013) και το μεγάλο βραβείο, σε ένα διαγωνισμό δεσπόζουσας σημασίας, τον Thelonious Monk Jazz Piano Competition, το 2006.

 

 

Ένας κριτικός αναφερόμενος σε ένα από τα πρώτα του άλμπουμ του, το «New Era» του 2008, είχε γράψει «είναι βέβαιο ότι, καθώς θα περνούν τα χρόνια και ο Hamasyan θα ωριμάζει ως μουσικός, θα βρεθεί με τα έργα του – φυσικά πιο πλούσια διανθισμένα και με την ηρεμία που σου προσφέρει η ωριμότητα, που πια δεν έχει ως στόχο την επίδειξη – στο ψηλότερο σκαλί έκφρασης της τζαζ και της world music».

 

Λίγα χρόνια αργότερα, το NPR Music επικροτεί και επαυξάνει τα προφητικά αυτά λόγια, γράφοντας: «Με εκπληκτικούς συνδυασμούς της τζαζ με στοιχεία μινιμαλιστικής, ηλεκτρονικής, παραδοσιακής μουσικής, ο Hamasyan και οι συνεργάτες του μας ταξιδεύουν σε μουσικά μονοπάτια που σηματοδοτούνται από δυνατούς ρυθμούς, αιθέριες φωνές, πρωτόγονο ταλέντο στο πιάνο και αρχαίες μελωδίες. Δεν θα ακούσετε τίποτα σαν και αυτό το 2015».

 

Το 2015, ο Tigran βραβεύτηκε με το Paul Acket στο North Sea Jazz Festival και το 2016 κέρδισε το βραβείο Echo (το Γερμανικό Grammy) για το καλύτερο διεθνές πιάνο άλμπουμ της χρονιάς για το έργο του «Mockroot».

 

 

Ο Tigran έχει κάνει παγκόσμιες περιοδείες και το κοινό του περιλαμβάνει από θιασώτες της τζαζ μέχρι και προοδευτικούς ακροατές της μέταλ.

Για την πρόσφατη κυκλοφορία του, ο Tigran αναφέρει ότι, «το An Ancient Observer παρουσιάζει το σύγχρονο κόσμο σε συνδυασμό με το βάρος της ιστορίας που κουβαλάμε στους ώμους μας και τη διαρκή επιρροή που ασκεί πάνω μας ακόμη και όταν δεν συνειδητοποιούμε ότι αυτό συμβαίνει. Το άλμπουμ αυτό είναι το επιστέγασμα των επιρροών και εμπειριών που είχα έως τώρα».

Το Φεβρούαριο του 2018 κυκλοφόρησε το mini Lp For Gyumri μια δισκογραφική δουλεία που είχε ως πηγή έμπνευσης την πόλη καταγωγής του.