Ο Κώστας Σαββόπουλος, ο δικός μας αείμνηστος πλέον Κώστας Βουτσάς, ήταν παρών όταν δημιουργήθηκαν ορισμένες καταπληκτικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου και μαζί τους και ανάλογα εξαιρετικά τραγούδια που έμειναν διαχρονικά

Το flashback στην ιστορία του ελληνικού μιούζικαλ υπό τις οδηγίες Γιάννη Δαλιανίδη, τον βρίσκει πρωταγωνιστή και άρα συνδεδεμένο με τον φαντεζί κόσμο της ελληνικής μουσικής. Μπορεί να μην μιλάμε για καριέρα τέτοιου ύφους αλλά ήταν εκεί, μαζί με μια παρέα που σιγά σιγά μας αφήνει, αφήνοντας όμως και μια τεράστια κληρονομιά και για τις επόμενες γενιές που ακόμα βλέπουν παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Στόχος μας να θυμηθούμε αυτές τις στιγμές που δημιούργησαν τον μύθο Κώστα Βουτσά, πλάι σε ένα φοβερό “τσούρμο” συμπρωταγωνιστών και φίλων όπως φάνηκε. Μια βόλτα στην εποχή που αναδεικνύεται λοιπόν, αλλά και μια βόλτα σε ότι έχει να κάνει με τη μουσική διάσταση του ηθοποιού. Έχοντας ξεκινήσει με δειλά βήματα σε κάποιες εξαιρετικές στιγμές του κινηματογράφου, όπως π.χ. “Η κυρά μας η μαμή” , φτάνει η εποχή που ο κόσμος μαθαίνει το ταλέντο και το όνομά του “αιώνιου έφηβου του ελληνικού κινηματογράφου”.

Ο κατήφορος (1961) – Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ταινία του ελληνικού κινηματογράφου, με τη μουσική να καταγράφεται από τον Κώστα Καπνίση.

  • Αυτή ήταν η πρώτη εμφάνιση στον κινηματογράφο της Ζωής Λάσκαρη.
  • Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της είχε προταθεί αρχικά στην Αλίκη Βουγιουκλάκη η οποία τον απέρριψε λόγω της τολμηρότητάς του.
  • Η Ζωή Λάσκαρη μετατρέπεται στη μεγαλύτερη απειλή στη δημοτικότητα της Αλίκης Βουγιουκλάκη.
  • Ο Νίκος Κούρκουλος, ο Κώστας Βουτσάς και ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης αποκτούν τεράστια δημοτικότητα.
  • Η ταινία ήταν 1η σε εισιτήρια τη χρονιά προβολής της.

Η Αλίκη στο ναυτικό (1961) – Ο Κώστας Βουτσάς είναι κι εκεί, όπου ο Μάνος Χατζιδάκις για τη φωνή της Αλίκης Βουγιουκλάκη έγραψε μερικά από τα πιο σπουδαία τραγούδια που ακόμα και σήμερα σιγοψιθυρίζουμε.

Ο Θόδωρος και το δίκαννο (1962) – Η έκφραση του πατέρα Μίμη Φωτόπουλου «Ουρανία το δίκαννο!», με το οποίο απειλούσε την απείθαρχη κόρη του φωνάζοντας την γυναίκα του να φέρει το δίκαννο, στην οποία οφείλεται και ο τίτλος της ταινίας, έχει μείνει χαρακτηριστικός. Εξαιρετική στιγμή το τραγούδι που ερμήνευσαν από κοινού η Τζένη Βάνου και οι αδελφές Μπρόγιερ, σε μουσική του Γεράσιμου Λαβράνου, αλλά οι πηγές δεν αναφέρουν πουθενά τον στιχουργό αυτού του υπέροχου τραγουδιού.

Νόμος 4000 (1962) – Ότι λέγαμε παραπάνω με τον “Κατήφορο”, ουσιαστικά λάμπει η νέα γενιά πλέον (Λάσκαρη, Βουτσάς κλπ.). Ο Μίμης Πλέσσας έχει αναλάβει τη μουσική της ταινίας και εκτός όλων των jazz (κυρίως) συνθέσεων που ακούγονται κατά τη διάρκεια με αρκετά δραματικό τόνο, υπάρχει και ένα τραγούδι, το “Ρίξε μια διπλοπενιά” με την Κατερίνα Τζοβάρα, η οποία είχε μια καριέρα δίπλα στον Ζαμπέτα, τον Περπινιάδη και άλλους από τα τέλη της δεκαετίας του ’50. 

Μερικοί το προτιμούν κρύο (1963) – Και πάλι Μίμης Πλέσσας, με σπουδαίες επιτυχίες όπως το “Σαν ξημερώνει Κυριακή”,  το “Έχω στενάχωρη καρδιά” και τα δύο σε στίχους του Γιάννη Δαλιανίδη, ενώ το “Η πρώτη μας νύχτα” ήταν σε στίχους του Κώστα Πρετεντέρη. Σόλο μπουζούκι και Ζαμπέτας και Χιώτης,  σε ένα από τα σπουδαιότερα Musicals του ελληνικού κινηματογράφου, για το οποίο σημειώνεται:

  • Είναι το πρώτο μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη
  • Αρχικά ο Φίνος δεν ήθελε την Ρένα Βλαχοπούλου στο καστ επειδή δεν την θεωρούσε εμπορική, το ταλέντο της όμως της άνοιξε μια μεγάλη καριέρα
  • Ο τίτλος της ταινίας αποτελεί παράφραση του τίτλου της αμερικάνικης ταινίας “Μερικοί το προτιμούν καυτό”

Ένα κορίτσι για δύο (1963) – Βασισμένη στο θεατρικό έργο των Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη «Ερωτευθείτε, παρακαλώ». Και με ένα τραγούδι του Μίμη Πλέσσα που τη φωνή της Ζωής Λάσκαρη στο περίφημο τραγούδι “Τις νύχτες μου 0μετρώ”, ΜΠΟΡΕΙ να την έχουν ντουμπλάρει 3 τραγουδίστριες! Η Καίτη Χωματά σε συνέντευξή της έλεγε ότι είναι η πρώτη της επαφή με το τραγούδι, πριν ακόμα την πάρει κοντά του ο Γιάννης Σπανός, χωρίς καν να είναι τραγουδίστρια. Άλλες πηγές δίνουν την Νέλλη Μάνου, σύζυγο του Άλκη Στέα, να έχει ντουμπλάρει τη Ζωή Λάσκαρη. 

Ωστόσο με την φωνή της Τζένης Βάνου κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών His master’s voice 7PG 3414 το 1964 (συνημμένο το δισκάκι)

Κάτι να καίει (1964) – Η πρώτη σε εισιτήρια ταινία της χρονιάς, όπου έχουμε και τον Κώστα Βουτσά να τραγουδάει το περίφημο “Φσστ μπόινγκ”! Ο Μίμης Πλέσσας υπογράφει τη μουσική στο περίφημο αυτό -δεύτερο- μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη. Ο Βουτσάς είχε τραγουδήσει στην ίδια ταινία το “Στο ρυθμό του twist” και είναι φυσικά η πρώτη φορά που ο αξέχαστος πια ηθοποιός θα μας χαρίσει και το όποιο μουσικό του ταλέντο, ενώ στο συγκρότημά του υπάρχει και ο “Πέτρος”, Τόλης Βοσκόπουλος

  • Πρόκειται για το δεύτερο μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη με γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη τα Τέμπη και την Αθήνα και τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του. Επιπλέον, είναι η πρώτη ελληνική έγχρωμη ταινία μεγάλου μήκους που γυρίστηκε με το σύστημα Σινεμασκόπ.
  • Στη ταινία πρωτοεμφανίζεται στον κινηματογράφο η Έλενα Ναθαναήλ σε ηλικία μόλις 16 ετών.
  • Στο τραγούδι Αυτή η νύχτα το ζευγάρι Έλενας Ναθαναήλ – Χρήστου Νέγκα ντουμπλάρουν ο Αλέκος Ζαχαράκος και η Νέλλη Μάνου.
  • Στην πρώτη προβολή της, καταρρίπτει το ρεκόρ εισιτηρίων που κατείχε από το 1950, η ταινία “Ο μεθύστακας”, του Γιώργου Τζαβέλλα.
  • Με το μιούζικαλ αυτό, η Ρένα Βλαχοπούλου έγινε τόσο δημοφιλής, που οι ταινίες της επί πολλά χρόνια συναγωνίζονταν σε εμπορικότητα εκείνες της Ζωής Λάσκαρη και της Αλίκης Βουγιουκλάκη.
  • Στις μουσικές σκηνές της ταινίας συνδυάστηκε το λαϊκό τραγούδι με ήχους δυτικοευρωπαϊκούς, υπάρχουν εμφανείς επιρροές από το μιούζικαλ “West Side Story” και το φινάλε κάνει έκδηλη την επίδραση της επιθεώρησης. Στη ταινία παίζει μπουζούκι και ο Γιώργος Ζαμπέτας.

Τέντυ μπόι αγάπη μου (1965) – ελληνική κωμική ταινία του 1965, σε συμπαραγωγή Φίνος Φιλμ και Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης. Τη σκηνοθεσία την υπογράφει ο Γιάννης Δαλιανίδης και το σενάριο γράφτηκε από τον Γεράσιμο Σταύρου, ο οποίος διασκεύασε το δικό του θεατρικό, Ζήτω η Ζωή”. Οι αδελφές Μπρόγιερ, μαζί με τους Charms σε μια εξαιρετική μουσική στιγμή, αλλά και σε μια στιγμή που ο Βουτσάς κλείνει το μάτι του στην Έρρικα Μπρόγιερ (στα 0.33 του βίντεο).

Ραντεβού στον αέρα (1965) – Κι άλλος Μίμης Πλέσσας, σε μια εποχή αστείρευτης δημιουργίας, κι άλλος Βουτσάς να συμμετέχει σε τραγούδι, παρέα με την “παρέα” της ταινίας (βλ. βίντεο). Όμως η ταινία περιείχε δυο διαχρονικά τραγούδια, το “Ένας ουρανός μ’ αστέρια” με τον Γιάννη Βογιατζή και το “Φεύγουν τα χρόνια” που το ερμήνευσε η Ρένα Βλαχοπούλου, αλλά κι όλος ο θίασος στο τέλος της ταινίας. Υπάρχει κι ένα σπάνιο τραγούδι που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1966 σε 45άρι δισκάκι, το “Πόνο στον πόνο τα σκαλιά” με τον Πάνο Τζανετή, σε στίχους του Γιάννη Δαλιανίδη.

Κορίτσια για φίλημα (1965) – Η δεύτερη φορά που μουσικά ο Βουτσάς έχει τραγούδι, το “Αψού Γείτσες”. Αλλά φυσικά και η ταινία με την περίφημη ατάκα “Έχω κότερο, πάμε μια βόλτα”, μια ατάκα που ακόμα και σήμερα όταν βρει τον δρόμο της κωμικό ή μη, είναι επί των επάλξεων. Φυσικά στην ταινία υπάρχει και το “Η Αθήνα τη νύχτα”, με τη Ρένα Βλαχοπούλου στην ερμηνεία, ενώ ο Αλέκος Ζαχαράκος χαρίζει τη φωνή του στον Ανδρέα Ντούζο για να τραγουδήσει στη Ζωή Λάσκαρη το “Ήρθες εσύ”.

Οι θαλασσιές οι χάντρες (1967) – Ίσως η ταινία με τα πολλά θαυμαστικά στα μουσικά της δεδομένα, από τραγούδια, αλλά και ερμηνευτές και μουσικούς δεξιοτέχνες, πέρα φυσικά από το πάντα αγαπημένο σενάριο. Εμφανίζεται και ο Γιάννης Πουλόπουλος σε 3 τραγούδια, το συνημμένο αλλά και τα “Έκλαψα χθες” και το “Πίσω απ’ το παράθυρο”. Το “Απόψε κάποιος θα χαθεί” το υπογράφει στιχουργικά ο Άκος Δασκαλόπουλος, ο οποίος έχει πρωτοεμφανισθεί ένα χρόνο νωρίτερα στην ταινία του Τζέιμς Πάρις “Όχι κύριε Τζόνσον”. Στο “Βρέχει πάλι απόψε” παίζει σόλο μπουζούκι ο Χάρης Λεμονόπουλος, ένας παθιασμένος με την κλασική μουσική σολίστας του μπουζουκιού, ενώ η παρουσία του συμπληρώνεται από τον Στέλιο Ζαφειρίου και τον Γιώργο Ζαμπέτα, αυτούς τους απίστευτους δεξιοτέχνες! Συμπληρωματικά, η παρουσία της Αλέκας Κανελίδου να τραγουδάει το περίφημο “Crazy Girl”.

  • Η Φίνος Φιλμς επιβάλλει στον Γιάννη Δαλιανίδη να βάλει περισσότερα ελληνικά στοιχεία στην ταινία
  • Η ταινία προβάλλεται στις Κάννες και προκαλεί αίσθηση
  • Η Ζωή Λάσκαρη γίνεται διεθνής σταρ και οι παπαράτσι την κυνηγούν στις Κάννες για να απαθανατίσουν κάθε της κίνηση
  • Ο Φαίδων Γεωργίτσης και η Μαίρη Χρονοπούλου εμφανίζονται για πρώτη φορά σε μιούζικαλ

Μια κυρία στα μπουζούκια (1968) – Φυσικά η ιστορία δεν ξεχνά, καταγράφει τα γεγονότα και τα μεταφέρει στο σήμερα για να μαθαίνουν οι επόμενοι. Μουσικά η “Κυρία στα μπουζούκια” ήταν μια επόμενη κλασική ιστορία των Πλέσσα – Δαλιανίδη, λες και τους έπλασε ο Θεός για να φτιάχνουν κάθε χρόνο και μια μεγάλη επιτυχία. Το “Του αγοριού απέναντι”  του Λευτέρη Παπαδόπουλου έγινε μεγάλη επιτυχία και σήμερα ακόμα θα το ακούσουμε σε πίστες και θεάματα. Αλλά ακόμα εκεί υπήρχαν το “Απόψε κλαίει ο ουρανός” του Πρετεντέρη και το “Μην του μιλάτε του παιδιού”, επίσης του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Στο μπουζούκι ο Στέλιος Ζαφειρίου.

  • Η ταινία γίνεται τεράστια εισπρακτική επιτυχία κόβοντας 615.483 εισιτήρια
  • Η δημοτικότητα της Μαίρης Χρονοπούλου εκτοξεύεται στα ύψη και τα τραγούδια που ερμηνεύει στην ταινία έγιναν κλασικά
  • Λίγο καιρό πριν η Ζωή Λάσκαρη είχε παντρευτεί τον Πέτρο Κουτουμάνο

Το πιο λαμπρό μπουζούκι (1968) – Στην κωμωδία των Μιχαηλίδη και Καραγιάννη, ο Βουτσάς πρωταγωνιστεί σαν ένας λαϊκός τραγουδιστής που είναι ερωτευμένη μαζί του η Ξένια Καλογεροπούλου. Κι όχι μόνο αυτό! Δια χειρός Κατσαρού και Πυθαγόρα, ερμηνεύει ο ίδιος το λαϊκό τραγούδι “Είμαι ένα φτωχόπαιδο”.

Αγάπη μου παλιόγρια (1972) – Ο Βουτσάς είναι απόλυτος πρωταγωνιστής και οι ταινίες του πολλές, επομένως και οι μουσικές επενδύσεις. Μεγάλο τραγούδι το “Ανθρωπάκι” από την Ελένη Ροδά, των Ζαμπέτα και Τζεφρώνη, όταν σηματοδοτείται πλέον η εποχή του one-man-show που αποδείχτηκε ο Βουτσάς.

Ο έρωτας του Οδυσσέα (1984) – Ο σπουδαίος Στράτος Διονυσίου ερμηνεύει το “Γύρισε κοντά μου γύρισε” των Πολυκανδριώτη και Πάριου, ένα τραγούδι που ηχογραφήθηκε το 1981. Ωστόσο για τις ανάγκες της ταινίας του Βασίλη Βαφέα, ο πρωταγωνιστής βρίσκεται στο κέντρο που τραγουδάει ο Στράτος Διονυσίου και απολαμβάνει αυτό το διαχρονικό τραγούδι της ελληνικής δισκογραφίας και μουσικής.

Η δισκογραφία γύρω από την κινηματογραφική ζωή του Βουτσά είναι ατέλειωτη. Σημαντικό γεγονός ότι και ο ίδιος έκανε δισκογραφική προσέγγιση στα μέσα του 1975, όταν κυκλοφόρησε το “Ένας Ονειροπαρμένος Τραγουδιστής” από τη MINOS. Εκείνη την εποχή, ο δημοφιλής ηθοποιός πρωταγωνιστούσε με μεγάλη επιτυχία στην τηλεοπτική σειρά του αείμνηστου Κώστα Πρετεντέρη «Ο ονειροπαρμένος», στην οποία υποδυόταν ένα τύπο που διαρκώς φανταζόταν ότι ήταν κάποιος άλλος και προσγειωνόταν ανώμαλα στην πραγματικότητα.

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο λοιπόν, ηχογράφησε ένα δίσκο με εύθυμα και κωμικά τραγούδια (μουσικά σκετς ουσιαστικά) γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι η φωνή του δεν έκανε για τούτη τη δουλειά – εξ ου και ο τίτλος. Άλλωστε, σε τηλεοπτική του εμφάνιση απευθυνόμενος στο εξαιρετικό συγκρότημα «Τρίφωνο» είπε την εξής ατάκα: «Εσείς είστε τρίφωνο, εγώ είμαι άφωνο»! Πάντως, η αλήθεια είναι ότι με τα πασίγνωστα «Φσστ μπόινγκ» και «Αψού γείτσες» από τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου άφησε ίχνη και στη δισκογραφία, πέρα από την εξαιρετικά επιτυχημένη και πολύχρονη παρουσία του στο πανί, στη μικρή οθόνη και στο θέατρο…

Σχεδόν αμέσως με την ημερομηνία κυκλοφορίας του δίσκου, άρχισαν και οι δικαστικές περιπέτειες. Ο Γιάννης Μαρκόπουλος έγινε έξαλλος από το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκε το τραγούδι του «Τούμπου-τούμπου ζα» χωρίς να του ζητηθεί η άδεια και κατέθεσε αγωγή εναντίον της εταιρείας, εκφράζοντας παράλληλα και την αγανάκτησή του για το ότι «ο κ. Βουτσάς διακωμωδεί και φαλτσάρει το τραγούδι μου», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην προσφυγή του στη δικαιοσύνη.

Το κομμάτι είχε κυκλοφορήσει σε πρώτη εκτέλεση την ίδια χρονιά στο δίσκο του συνθέτη «Ανεξάρτητα» ερμηνευμένο από το Λάκη Χαλκιά και τον «πρίγκιπα» Παύλο Σιδηρόπουλο και είχε τέτοια επιτυχία, που εκτός του Κώστα Βουτσά το ηχογράφησε και ο Γιώργος Μαρίνος. Η “Μανώλα” είναι σάτιρα της περίφημης Εμμανυέλας.

Τα τραγούδια του δίσκου
1. Πικ νικ (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
2. Ντουγλερί και ντουγλερέα (Ζακ Ιακωβίδη-Κ. Πρετεντέρη)
3. Ο φτεροπώλης (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
4. Ο πλέι μπόι (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
5. Το ταγκό μας (Τ. Μουσαφίρη)
6. Τούμπου-τούμπου ζα (Γ. Μαρκόπουλου)
7. Μανώλα (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
8. Ο Τιτίλης (Τ. Μουσαφίρη)
9. Οι τρεις καμπαλέρος (Σ. Περιστέρη)
10. Τα παιχνιδάκια (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
11. Ονειροπαρμένος καραγκιόζης (Ν. Αντωνιάδη-Μ. Φωτιάδη)
12. Τούμπου-τούμπου ζα (Ορχήστρα)

Από την θεατρική σταδιοδρομία του Κώστα Βουτσά, θα βρούμε το τραγούδι «Ο κόμης Δράκουλας» των Ζακ Ιακωβίδη και Κώστα Πρετεντέρη, σε συλλογή του συνθέτη «Τραγούδια από το θέατρο». Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι ντουέτο με τον Φώτη Μεταξόπουλο.

Ο Γιώργος Κατσαρός στο πέρασμα του χρόνου δίνει μερικά ακόμα τραγούδια στον αγαπημένο μας ηθοποιό, τα: «Άνοιξαν γαρύφαλλα», «Δωσ’ μου πίσω το παιδί μου», «Τα κορίτσια της εποχής» με τη συνοδεία των αδερφών Μπρόγιερ και το «παραδοσιακός γάμος».

1-8 Κώστας Βουτσάς, Ξένια Καλογεροπούλου Άνοιξαν γαρύφαλλα 2:30
1-9 Κώστας Βουτσάς Δωσ’ μου πίσω το παιδί μου 1:58
1-10 Κώστας Βουτσάς, Αδελφές Μπρόγιερ Τα κορίτσια της εποχής 2:46
1-11 Κώστας Βουτσάς, Unknown Artist Παραδοσιακός γάμος 2:33

Το αν έχει ταλέντο και στο τραγούδι ο Κώστας Βουτσάς δεν είναι το ζητούμενο, φυσικά και έχει ό,τι θέλει! Ένας ηθοποιός του βεληνεκούς αυτού, παρών τα τελευταία 70+ χρόνια στα κινηματογραφικά / θεατρικά / τηλεοπτικά (και πολλά άλλα) δρώμενα του τόπου, δεν μπορεί παρά να είναι πάντα κάπου εκεί! Κι εμείς να συνδέουμε ό,τι ακούσαμε με την πάντα χαρούμενη και λαμπερή ματιά του. Φυσικά δεν πρόκειται για αφιέρωμα, πρόκειται για μια καταγραφή της εποχής που “ανδρώνεται” ένα σπουδαίο ταλέντο, την μουσική του συμμετοχή όπου αυτή συνέβη. Η καριέρα του Κώστα Βουτσά, έφτασε μέχρι την τελευταία του στιγμή, ξεκινώντας κάπου στα μέσα του ’50… Κι αν κάτι δεν έχει καταγραφεί με ολοκληρωμένο τρόπο εδώ μέσα, σε αυτό που προσπαθούμε να αναδείξουμε, σίγουρα οι ψυχές μας θα είναι γεμάτες από συγκίνηση και χαμόγελο όταν θα ακούμε “Κατίνα Σαλαμάκι” ‘η “Πάρτα φέρτα”… 

Για το www.thelook.gr

Κώστας Προβατάς (fb Costas Provatas)