Ο Keith Richards άρχισε να γράφει τη μουσική για το «Gimme Shelter» κατά το χρόνο που ο Mick Jagger, δούλευε στην εκκεντρική βρετανική γκανγκστερική ταινία «Performance».
Όταν επέστρεψε ο Jagger, πρόσθεσε τους τρομακτικούς στίχους στην μουσική του Richards. Το τραγούδι, φαινόταν να είναι εμπνευσμένο από την επικρατούσα κατάσταση στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και κυρίως τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Μετά από πρόταση του παραγωγού Jimmy Miller, η τραγουδίστρια της soul Merry Clayton κλήθηκε για να το τραγουδήσει ντουέτο με τον Jagger.
Ο Mick Jagger ζητά από την Clayton να τραγουδήσει μαζί του τους στίχους: “Rape, murder! It’s just a shot away […] War, children / Ιt’s just a shot away” («Βιασμός! Δολοφονία! Είναι μια ανάσα μακριά […] Πόλεμος, παιδιά / Είναι μια ανάσα μακριά»).
Μετά από δυο-τρεις φορές που το τραγουδά, ο Jagger τη ρωτά: «Θέλεις να το πεις άλλη μία;».
Εκείνη απαντά «Ασφαλώς» και, όπως εκμυστηρεύεται, λέει από μέσα της: «Θα το πω άλλη μια και θα σας τινάξω τα μυαλά!». Αποφασίζει λοιπόν να τραγουδήσει μια οκτάβα ακόμα πιο ψηλά. Η ερμηνεία της είναι τόσο συγκλονιστική, που ακριβώς στο τρίτο λεπτό της ηχογράφησης ακούγεται από πίσω ο Jagger να φωνάζει εκστασιασμένος: “Woo!”. Η φωνή της μάλιστα «σπάει» δυο φορές από την ένταση, μία στη λέξη “shot” και μία στη λέξη “murder”, χωρίς ωστόσο να κάνει παραφωνία.
Η ανατριχιαστική σοπράνο φωνή της έκανε το τραγούδι να ξεχωρίζει ανάμεσα στα κλασικά κομμάτια των Rolling Stones.
Κι εδώ η ερμηνεία σε δικό της σόλο άλμπουμ, όπου δόθηκε το τραγούδι με ένα διαφορετικό, λίγο funky στιλ:
Η επόμενη μέρα, όμως, ξημέρωσε πολύ διαφορετικά για τους Stones απ’ ό,τι για την Clayton. Οι Stones άκουσαν τι είχαν ηχογραφήσει το προηγούμενο βράδυ και εντυπωσιάστηκαν, αλλά η Clayton είχε χάσει κάτι μοναδικό… Εκείνη την περίοδο ήταν έγκυος και, πιθανόν λόγω της συναισθηματικής της έντασης, λίγο μετά την αποχώρησή της από το στούντιο απέβαλε. Μετά από χρόνια κατάφερε να ξεπεράσει αυτό το τραγικό γεγονός και πλέον είναι περήφανη για εκείνα τα φωνητικά της. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά, «Η ζωή είναι μικρή και δεν μπορώ να ζω με το παρελθόν». Μπορούμε να πούμε πως εν αγνοία της θυσίασε το αγέννητο βιολογικό παιδί της, για να γεννήσει ένα αθάνατο πνευματικό.
Το όνομα της Merry Clayton, σχεδόν ειρωνικά, καταγράφηκε στην αυθεντική έκδοση σαν ‘Mary’. Το όνομά της επίσης εμφανίζεται σαν ‘Mary’ στην έκδοση του 2002, Let It Bleed remastered CD.
Το τραγούδι έγινε λοιπόν συνώνυμο με την επικείμενη καταστροφή. Ο σκηνοθέτης Martin Scorsese το χρησιμοποίησε με μεγάλη επιτυχία κατά τη διάρκεια σκηνών στις ταινίες του «Goodfellas», «Casino», and «The Departed».
Κατά τη διάρκεια της περιοδείας για το άλμπουμ χύθηκε πραγματικά αίμα. Στις 6 Δεκέμβρη του 1969, στη συναυλία στο Altamont Free Concert, ένας έφηβος που λεγόταν Meredith Curley Hunter, ντυμένος με ένα ανοιχτό πράσινο κοστούμι και υπό την επήρεια μεθαμφεταμίνης, άρχισε να κραδαίνει ένα περίστροφο κοντά στη σκηνή την ώρα που οι Stones τραγουδούσαν. Γρήγορα περικυκλώθηκε από μέλη του Hell’s Angels Motorcycle Club που κλήθηκαν από τους διοργανωτές να προσφέρουν υπηρεσίες ασφαλείας στην συναυλία αντί της αστυνομίας. Μαχαίρωσαν τον Hunter θανάσιμα ενώ οι κάμερες τραβούσαν.
Στην παγκόσμια ζοφερή άποψη που καταγραφόταν με το LetItBleed (1969), ο Jagger έλεγε σε συνέντευξή του στο περιοδικό Rolling Stone το 1995:
«Λοιπόν, είναι μια πολύ τραχιά, πολύ βίαιη εποχή. Ο Πόλεμος του Βιετνάμ, βία στις οθόνες, λεηλασία και όλα στην πυρά. Και το Βιετνάμ δεν ήταν πόλεμος, όπως το γνωρίζαμε με τη συμβατική έννοια. Το θέμα για το Βιετνάμ ήταν ότι δεν ήταν σαν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν ήταν όπως η Κορέα και δεν ήταν όπως ο Πόλεμος του Κόλπου. Ήταν ένας πραγματικός πόνος και αυτό δεν άρεσε στον κόσμο. Οι άνθρωποι αντιτάχθηκαν και οι άνθρωποι δεν ήθελαν να πολεμήσουν … Αυτό είναι ένα είδος τραγουδιού για το τέλος του κόσμου, πραγματικά. Είναι αποκάλυψη. Η καταγραφή του αυτό είναι»
Αντίστοιχα έλεγε στο εθνικό ραδιοφωνικό δίκτυο NPR το 2012:
«Ήταν ένα πολύ διασκεδαστικό αλλά και ειρωνικό κομμάτι για τον κόσμο που ζούσε τότε… Όταν καταγράφηκε, στις αρχές του ’69 ή κάτι τέτοιο, ήταν μια εποχή πολέμου και έντασης, έτσι αυτό αντικατοπτρίζεται σε αυτό το κομμάτι. Ξεθάβεται ακόμα και σήμερα, όταν γίνονται μεγάλες καταιγίδες, όπως έκαναν την άλλη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια του τυφώνα Sandy. Χρησιμοποιήθηκε πολύ για να αντικατοπτρίσει την οποιαδήποτε φυσική καταστροφή».
Ωστόσο, η έμπνευση του τραγουδιού δεν ήταν το Βιετνάμ ή κοινωνική αναταραχή, αλλά όπως λέει ο Keith Richards, βλέποντας ανθρώπους να τρέχουν για καταφύγιο από μια ξαφνική καταιγίδα. Σύμφωνα με αυτόν:
«Καθόμουν κάτω από το παράθυρο του διαμερίσματος του φίλου μου Robert Fraser στην οδό Mount Street του Λονδίνου με μια ακουστική κιθάρα, όταν ξαφνικά ο ουρανός έγινε εντελώς μαύρος και ένας απίστευτος μουσώνας ξεκίνησε. Οι άνθρωποι έτρεχαν για να ψάξουν για καταφύγιο και αυτό ήταν το φύτρο της ιδέας! Η αλήθεια είναι ότι πήγαμε πιο πέρα στο τραγούδι αυτό και έφτασε μέχρι να γίνει αυτό που ξέρετε, ότι δηλαδή ο βιασμός και η δολοφονία είναι “μόλις μια σφαίρα μακριά»”
Το 2013, η ταινία Gimme Shelter, εστίασε ακριβώς στον τίτλο, δηλαδή «Δώσε μου καταφύγιο», όπως το περιγράφει ο Keith Richards. Η πρωταγωνίστρια, νεαρή teenager, μένει έγκυος από έναν γιάπη, ο οποίος δεν της αφήνει πολλά περιθώρια για να ολοκληρωθεί η γέννα. Μετά από ένα ατύχημά της, ένας επίσκοπος την πηγαίνει σε άσυλο για νέες κοπέλες που δεν έχουν στέγη κι εκεί γεννά το παιδί της. Ακόμα κι όταν ο πατέρας αποφασίζει να τους πάρει εν τέλει μαζί του, εκείνη αποφασίζει να αφιερώσει τη ζωή της σε αυτό το άσυλο.
Το “Gimme Shelter” έχει παίξει σε διάφορες ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές / διαφημίσεις, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω Η ταινία ντοκιμαντέρ Gimme Shelter του 1970, σε σκηνοθεσία Albert και David Maysles και Charlotte Zwerin, καταγράφει τις τελευταίες εβδομάδες της περιοδείας των Stones στην Αμερική το 1969 και κορυφώνεται με την καταστροφική Altamont Free Concert, πήρε το όνομά της από το τραγούδι. Μια ζωντανή έκδοση του τραγουδιού έπαιξε πάνω στις σκηνές του ντοκιμαντέρ
Appearance |
Additional info |
|
American Red Cross |
“Play Your Part” public service advertising campaign in 1989 |
|
Gimme Shelter (2013) |
|
|
Goodfellas (1990) |
|
|
Casino (1995) |
|
|
The Departed (2006) |
|
|
That ’70s Show (1998-2006) |
Episode “Gimme Shelter” |
|
Air America (1990) |
|
|
Wild Palms (1993) |
||
Layer Cake (2004) |
|
|
Flight (2012) |
|
|
Call of Duty: Black Ops |
Trailer for the video game |
|
The Simpsons |
Episode “Marge vs. Singles, Seniors, Childless Couples and Teens, and Gays”, in a scene parodying Woodstock |
|
Nip/Tuck |
Season 4/episode 5 (“Dawn Budge”) of the FX television series |
|
Life (NBC TV series) |
Episode 10, season 1 (season finale) in 2007 |
|
Heineken beer commercial |
Featuring Brad Pitt (2008) |
|
Person of Interest |
Season 2, episode 10 (2012) |
|
The Daily Show (2013) |
|
|
Hockey Night in Canada (2013) |
||
20 Feet from Stardom |
|
|
Law & Order: Special Victims Unit (2014) |
||
Covert Affairs |
Episode 10, season 2 |
|
ABC‘s coverage of the 2014 Indianapolis 500 |
||
The Gambler (2014) |
|
|
Supernatural |
Episode “Don’t Call Me Shurley“ |
|
Monday Mornings (2013) |
Season 1, episode 1, Pilot (2013), end of episode |
|
Dexter |
Season 2, episode 5, The Dark Defender (2007) |
|
The Vietnam War (2017) |
Episode 9, “A Disrespectful Loyalty”, Operation Dewey Canyon III |
Άλλες ερμηνείες του τραγουδιού υπήρξαν κυρίως από τους Sons of Anarchy, Sister of Mercy, Patti Smith. Συγκινητικές ιστορίες, από αληθινές καταγραφές της ζωής όπως είναι και τα τραγούδια. Η ροκ δείχνει επανειλημμένα τη συνεισφορά της στη διαχρονικότητα, αλλά μας αφήνει με μια πικρή γεύση ότι και οι τελευταίοι μεγάλοι αποχωρούν σιγά σιγά, πάρά το γεγονός ότι οι Stones συγκεντρώνοντας όλοι μαζί κάπου 290 χρόνια, συνεχίζουν να κάνουν συναυλίες. Δεν υπάρχει πίσω όμως άλλος Τζάγκερ, Ρίτσαρντς και λοιποί να πάρουν την σκυτάλη…
Κώστας Προβατάς
https://www.facebook.com/costas.provatas.9
FB GROUP – “ΟΔΟΣ ΟΝΕΙΡΩΝ”
https://www.facebook.com/groups/1672679873060557