Η «μοναξιά του αρθρογράφου» πριν την ανάγνωση των γραφομένων του.
Χειρότερη από αυτήν του τερματοφύλακα πριν το πέναλτι, που κάποιον βλέπει απέναντί του και ο ένας από τους δύο θα νικήσει. Οπότε, “κόσμο ούτε ακούω και κόσμο δεν βλέπω”, όπως -περίπου- έλεγε στην “Κάλπικη Λίρα” του Γιώργου Τζαβέλλα, ο «αόμματος» και αξέχαστος Μίμης Φωτόπουλος, το μακρινό 1955. Εδώ όμως εξηγείται το «Perfect Strangers», ότι είμαστε μεταξύ μας αυτήν τη στιγμή, αφού επικοινωνούμε με έναν αδιόρατο και ασύμμετρο τρόπο. Και καλά εμείς, πες δε γνωριζόμαστε καν… Οι γνωστοί όμως; Γνωρίζονται;
Στον κινηματογράφο και τη μουσική βιομηχανία, οι «Perfect Strangers», είναι μια συνήθης ορολογία, αρκετά χρησιμοποιημένη, κάθε φορά ωστόσο με διαφορετικό σεναριακό, σκηνοθετικό, στιχουργικό σκοπό ή στόχο. Ούτε λίγο ούτε πολύ έχουν γυριστεί 6 κινηματογραφικές ταινίες με τον τίτλο αυτόν από το 1945 μέχρι το 2016, χρονιά που δημιουργήθηκε η τελευταία ιταλική, μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του Paolo Genovese με πολλά διεθνή βραβεία στο ενεργητικό της. Αυτή η τελευταία γνώρισε και την ελληνική διασκευή, δια χειρός Θοδωρή Αθερίδη την ίδια χρονιά, με τον τίτλο «Τέλειοι Ξένοι».
Για να στοιχειοθετήσω τα παραπάνω, όσον αφορά τον πληθυντικό:
- Perfect Strangers (1945 film), Robert Donat and Deborah Kerr
- Perfect Strangers (1950 film), Ginger Rogers
- Perfect Strangers (1984 film), Anne Carlisle & Brad Rijn
- Perfect Strangers (2003 film), Sam Neill
- Perfect Strangers (2004 film), Rob Lowe & Anna Friel
- Perfect Strangers (2016 film), Marco Giallini & Valerio Mastandrea
Οι υποθέσεις τους ποικίλουν, με βάση τις ερωτικές σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα σε δυο ξένους, που στην εξέλιξη της γνωριμίας τους δημιουργείται το κάτι παραπάνω.
Ωστόσο, η υπόθεση του Genovese έσπασε ταμεία, όπου σε ένα δείπνο 7 φίλων, 3 ζευγάρια και ένας μόνος και μοναχικός συνήθως τύπος, το παιχνίδι που αποφασίζουν να παίξουν με τα ανοιχτά κινητά τηλέφωνα, αποδεικνύεται για όλους αυτοχειρία. Μια αυτοχειρία που καταδεικνύει στη σημερινή ζωή πόσο ξένοι μπορεί να είναι, δυο κατά τ’ άλλα «μέλη» ενός ζευγαριού. ‘Η γιατί ο μόνος, δηλώνει καρδιοκατακτητής, αλλά φοβάται την κοινωνική κατακραυγή επειδή είναι gay. Εξαιρετική απολυτότητα και ευθυγράμμιση ρόλων ζωής, με φόντο το «τι έχεις να κρύψεις από τους φίλους ή τους δικούς σου»… Μάλλον τα πάντα! Κι όπως λέει το “απαύγασμα” της ταινίας (βλ. παραπάνω)…
“Όλοι μας έχουμε 3 ζωές, μια δημόσια, μια ιδιωτική και μια μυστική”
Μια άλλη πτυχή, της μουσικής αυτή τη φορά, είναι ο στίχος που πραγματεύεται οποιουσδήποτε «Perfect Strangers”.
- “Perfect Strangers” (album), (1984 Deep Purple)
- “Perfect Strangers” (Deep Purple song)
- “Perfect Strangers” (INXS song)
- “Perfect Strangers” (Anne Murray song)
- “Perfect Strangers” (Jonas Blue song).
Perfect Strangers είναι ο τίτλος του 11ου άλμπουμ των Deep Purple. Κυκλοφόρησε στις 16 Σεπτεμβρίου του 1984 από την εταιρεία “Polydor” στην Ευρώπη και από τη “Mercury” στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το “Perfect Strangers” ήταν ο πρώτος δίσκος των Deep Purple μετά την επανένωση τους, αφού είχαν διαλυθεί οκτώ χρόνια νωρίτερα. Η επανένωση του συγκροτήματος περιλάμβανε τα μέλη της δεύτερης σειράς – κατά πολλούς της καλύτερης σύνθεσης- των Deep Purple με τον Ian Gillan στα φωνητικά, τον Ritchie Blackmore στην κιθάρα, τον Roger Glover στο μπάσο, τον John Lord στα πλήκτρα και τον Ian Pace στα τύμπανα. Στις αρχές του 1984 τα πρώην μέλη των Deep Purple βρίσκονταν να παίζουν με άλλα συγκροτήματα κάνοντας επιτυχημένη καριέρα. Ο Gillan είχε ενταχθεί στους Black Sabbath και είχε κυκλοφορήσει μαζί τους το επιτυχημένο “Born Again”. Ο Blackmore είχε δημιουργήσει τους Rainbow το 1975 και μέχρι το 1984 είχαν κυκλοφορήσει επτά στούντιο δίσκους και ένα ζωντανά ηχογραφημένο και όλοι τους ανέβηκαν στο βρετανικό Top-20. Μαζί με τον Blackmore έπαιζε στους Rainbow από το 1978, ο Glover. Ο Lord έπαιζε με τους Whitesnake του David Coverdale και είχε κυκλοφορήσει μαζί τους πέντε άλμπουμ στο βρετανικό Top-10. Ο Pace έπαιξε με τους Whitesnake από το 1979 ως το 1982 και από το Νοέμβριο του 1982 έπαιζε με το συγκρότημα του Gary Moore έχοντας ηχογραφήσει μαζί του δύο δίσκους. Οι στίχοι του τραγουδιού γράφτηκαν από τον Gillan και έχουν ως θέμα την μετενσάρκωση, ενώ το “Perfect Strangers” είναι ένα από τα ελάχιστα τραγούδια του συγκροτήματος το οποίο δεν περιέχει σόλο κιθάρας. Παρ’ όλα αυτά, ο τότε κιθαρίστας των Deep Purple, Ritchie Blackmore, έχει χαρακτηρίσει το κομμάτι ως το αγαπημένο του τραγούδι από αυτά που ηχογράφησε με το συγκρότημα.
Εδώ λοιπόν, οι «Τέλειοι Ξένοι» είναι οι χαρακτήρες μετενσάρκωσης που καταλαμβάνουν ένα σώμα μέσα στους αιώνες. Οι στίχοι του Gillan καταλυτικοί:
Και αν με ακούς να μιλώ στον άνεμο, πρέπει να καταλάβεις
Πρέπει να παραμείνουμε Τέλειοι ξένοι
Ξέρω ότι πρέπει να παραμείνω μέσα σε αυτή τη σιωπηλή πηγή της θλίψης
Και μην βιαστείτε να αμφισβητήσετε την ελληνική απόδοση, στην πραγματικότητα ποτέ δεν υπάρχει στις μεταφράσεις αυθεντικότατη απόδοση. Η μετενσάρκωση όμως στο μεγαλείο της, η εικόνα, η ίδια ψυχή να μπορεί να επικοινωνήσει με όλους τους χαρακτήρες που έζησε και ζει στους αιώνες.
Προσωπική μου αντίληψη και άποψη, με τα δεδομένα που υπήρχαν στις καριέρες των καλλιτεχνών αυτών τότε, ήταν πραγματικά είδωλα, ότι οι Τέλειοι Ξένοι ήταν οι ίδιοι όταν συνενώθηκαν εκ νέου σαν Deep Purple. Aπό τους Πατριάρχες οι Deep Purple του hard rock, μαζί με Led Zeppelin και Black Sabbath, μην το ξεχνάμε. Ήταν οι ίδιοι, ήταν τέλειοι, ήταν και ξένοι πια μετά από 7-8 χρόνια άλλης καριέρας και τρομερών επιτυχιών με Sabbath, Rainbow, Whitesnake, Moore Band. Μιλάμε για κολοσσιαία ονόματα. Και δεν είναι λίγο π.χ., οι Timo Kotipelto των Stratovarious και Jani Limatainen των Sonata Arctica, να διασκευάζουν μαζί για το δίσκο “Blackoustic” του 2012 το «Perfect Strangers”, προερχόμενοι από σημερινές ισχυρότατες δυνάμεις του Rock, του ίδιου Rock σχεδόν με τότε, με τις ίδιες καταβολές. Οι σημερινοί “Perfect Strangers”.
Αλλά ας ψάξουμε και μέσα μας, ίσως να μην έχουμε διαγνώσει κι εμείς οι ίδιοι τα μυστικά που κρύβουμε από τους “δικούς μας”. Μυστηριακά θα δικαιολογήσω τα πάντα, αφού η μετενσάρκωση εξυπηρετεί!
Για το www.thelook.gr
Κώστας Προβατάς (fb Costas Provatas)