Το Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα παρουσιάζει την έκθεση “Τελετουργίες” του Γιώργου Βαβάτση, στο πλαίσιο της σειράς παρουσιάσεων “Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει“.

Με αφορμή ένα αυγουστιάτικο ταξίδι εργασίας του καλλιτέχνη στην Ιαπωνία, και αφετηρία, στον μεταξύ μας διάλογο, τα σπάνια ασιατικά κεραμικά του Μουσείου Μπενάκη, το Πωλητήριο φιλοξενεί μια σειρά αντικειμένων που αντανακλά την προσωπική ματιά του Γιώργου Βαβάτση στο ύφος και τη φιλοσοφία της κεραμικής τέχνης της Άπω Ανατολής.

25 ημέρες φιλοξενούμενος στο εργαστήριο Kanayamayaki, στην επαρχία Aomori, του βόρειου τμήματος της Ιαπωνίας. 25 χρόνια με πείσμα στο χώρο της κεραμικής, δίνοντας έμφαση στο υλικό και τις τεχνικές που εξυπηρετούν αυτό. Δεν ήταν μία επίσκεψη, μία απλά ‘εμπειρία’. Ήτανε μία τομή, βαθιά, σε όλα όσα είχα σχηματίσει στο μυαλό μου. Η παρουσίαση των έργων, για τις ανάγκες της έκθεσης ‘Τελετουργίες’, είναι η άμεση, σχεδόν αυτόματη, αποτύπωση όλων όσων συγκέντρωσα μέσα μου αυτό το διάστημα, που εργάστηκα παράλληλα με την καθημερινότητα των ανθρώπων που αποτελούν το εργαστήριο Kanayama. Εκεί που η έννοια τελετή αποτελεί βασικό πυλώνα της ζωής των ανθρώπων, ως ένδειξη σεβασμού και πίστης στη φύση, τον άνθρωπο και τους δεσμούς που διέπουν την αλληλοεξαρτώμενη σχέση τους. Η τέχνη της κεραμικής στη σχέση αυτή έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, συμβολίζοντας το φυσικό, το μέσο που μας ενώνει με τη γη. Εμπερικλείει όλες τις δυνάμεις εκείνες που δίνουν στην τέχνη αυτή μία υπόσταση σχεδόν θεϊκή. Περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που εν τέλει μας οδηγούν στην κατανόηση και αποδοχή της λατρείας. Στοιχεία λοιπόν κομβικά, σε κάθε είδος τελετουργίας, κάθαρσης, και εξαγνισμού.”, σημειώνει ο καλλιτέχνης. 

 

Η συλλογή χαρακτηρίζεται από λιτές φόρμες και έντονα, μα συγχρόνως γήινα, χρώματα που δεν προκαλούν, καθώς και από πινελιές και μοτίβα που αποτυπώνουν τη στιγμή. Δύο βασικά στοιχεία λειτούργησαν ως σημεία αναφοράς για τη δημιουργία της: Οι μάζες πηλών υψηλής θερμοκρασίας 1240 °C, stoneware και πορσελάνη, και ο τροχός, το εργαλείο που συνοδεύει τη δουλειά του εδώ και δύο δεκαετίες. Τα υαλώματα που χρησιμοποιήθηκαν (turquoise, πράσινο χρωμίου, κόκκινο χαλκού και αποχρώσεις του λευκού) είναι συνθέσεις προσωπικές, αποτέλεσμα μακράς μελέτης, ενώ τα χρώματα των stains, μίξεις ορυκτών και μετάλλων του τόπου κατασκευής των έργων. Όλα τα έργα που προορίζονται για χρήση είναι κατασκευασμένα με γνώμονα αυτή και μόνο. Αρκετά από αυτά είναι ψημένα 3 και 4 φορές, προκειμένου να επιτευχθεί ένα πιο σύνθετο αποτέλεσμα στη γραφή.

Ο Γιώργος Βαβάτσης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1974. Με την κεραμική συναντήθηκε για πρώτη φορά το 1996, ενώ σπούδαζε Καλές Τέχνες στο πανεπιστήμιο του Cheltenham στην Αγγλία. Από το 2000 ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη, όπου και διατηρεί το προσωπικό του εργαστήριο. Η παραγωγή χρηστικών και διακοσμητικών αντικειμένων υψηλής θερμοκρασίας αποτελεί την κύρια ενασχόληση του μέχρι σήμερα. Στο πλαίσιο αυτής της δραστηριότητας, το 2013 δημιούργησε την εταιρεία Hakah Ceramics Design Production, ενώ το 2017 εδραίωσε τη γκαλερί σύγχρονης κεραμικής τέχνης ‘6 exi’.  Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει διδάξει κεραμική σε διάφορες σχολές τέχνης της Βορείου Ελλάδος, ενώ από το 2011 είναι μέλος του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.