Το The Look.Gr προτείνει γι’ αυτό το Σαββατοκύριακο την συλλογή διηγημάτων του Νίκου Γ. Μοσχονά “Racconti Borghesi- Αστικά Διήγηματα”.
Το βιβλίο του Νίκου Γ. Μοσχονά “Racconti Borghesi- Αστικά Διήγηματα”, που κυκλοφόρησε στα τέλη της χρονιάς που έφυγε από τις εκδόσεις Δωδώνη, είναι μια συλλογή δώδεκα αστικών διηγημάτων και ενός μονολόγου.
“Δύσκολα χρόνια τότε, χωρίς κάποιο πλαίσιο προστασίας, όλα σε εξάρτηση από τον διευθυντή. Οι άλλοι, υπήκοοι κατ’ ανάγκη και κατά σύμβαση πιστοί. Και το κλίμα αυτό διοχευτευόταν στους νεότερους που κάποτε φιλοδοξούσαν να γίνουν κι αυτοί φεουδάρχες. Γιατί φέουδα ήταν όλα, φέουδα ισόβια…” (από το διήγημα “Και άψονται αυτού και ου μολυνθήσεται”)
Στα διηγήματα της συλλογής θίγονται θέματα όπως: η εξασφάλιση μιας δημόσιας θέσης μέσω γνωριμιών, ο χορός των κρατικών επιχορηγήσεων, το “άσυλο” των πανεπιστημιακών φέουδων, η αναξιοκρατία στην στέλεχωση δημόσιων θώκων, ο αστικός νεοπλουτισμός που ξεπηδά κάθε στιγμή, η ατομική πρωτοβουλία που αντιστρέφεται οποιαδήποτε συλλογική προσπάθεια, η ευκαιριακή στελέχωση επιχειρήσεων βάσει οικονομικού, αποκλειστικά, παράγοντα, εν τέλει ο ξεπεσμός και η απαξίωση της ανθρώπινης φύσης. Επίσης προχωρά και σε πιο καθ’ ημάς (της τέχνης) μονοπάτια: στην κενότητα των κριτικών λόγων, την εξύμνηση με περιττές φιοριτούρες έργων και προσωπικοτήτων που υπαγορεύονται από σκοπιμότητες.
“Παρακολουθούσε την ομιλίτρια με το μόνιμο χαμόγελο χαραγμένο στο πρόσωπο-του, ενώ κάθε τόσο η σχεδόν αδιόρατη κίνηση των φρυδιών-του φανέρωνε κάποιο συναίσθημα ανάμεσα σε απορία και έκπληξη. Ο Καλλιτέχνης άκουγε κάτι για “έξοχα αποτελέσματα υπέρβασης των κανόνων”, για “σύμπτυξη και μετεξέλιξη της arte povera”, για “διήθηση εννοιολογικών επιπέδων” και για “έκλαμψη της ανεικονικότητας” και άλλα που καταστάλαζαν στον εγκέφαλό -του πρωτάκουστα και ανεπεξέργαστα.” (από το διήγημα “Τιμητική βραδιά”)
Ευφυέστατες προσφωνήσεις για να τιμηθεί ένας μέχρι τότε “περιθωριακός” καλλιτέχνης, που όμως αναγνωρίστηκε στην διεθνή κοινότητα. Ο συγγραφέας ξεσπεπάζει τη βιτρίνα του επίπλαστου, του ψεύτικου, του ηχηρά άδειου. Ο ήρωάς του στο διήγημα “Τιμητική βραδιά” είναι ίσως ένας από τους κατεξοχήν ανθρώπους του σήμερα, που έντεχνα κρύβεται πίσω από την ωραιοπάθεια των λόγων των ομότεχνών του . Αλλά ο συγκεκριμένος ήρωας αντιδρά, αντιδρά στην προσποίηση…
“…κοίταζε διστακτικά, έπειτα άρχισε να μιλάει, κομπιάζοντας λίγο, προσπαθώντας να συγκρατήσει το καρδιοχτύπι και να αδιαφορήσει για το χτύπημα των φλεβών στα μηνίγγια-του. Ούτε καταλάβαινε με ποια σειρά έβγαιναν οι λέξεις. Ακούστηκαν απροσδιόριστα πράγματα, όχι δεν είχε κάμει καμιά ατομική έκθεση ως τώρα, πουθενά, σε κάποιες ομαδικές πήρε μέρος, όχι σε διεθνείς μπιεννάλε, δεν είχε εκπροσωπήσει την Ελλάδα, ούτε άλλη χώρα, ναι, ήθελε να προκαλέσει, και βέβαια το βιογραφικό του φαινόταν πλούσιο σε δράσεις, δράσεις εγκεφαλικές, όχι πραγματικές, στο διαδίκτυο μπορεί ο καθένας να αναρτήσει ό,τι θέλει, μπορείς να σχολιάσεις τον εαυτό σου με άλλα ονόματα, να κάμεις φίλους και να σε κάμουν φίλο πλασματικά ονόματα, να σε εκθειάσουν, να σε προβάλλουν, υπήρχαν και πραγματικοί φίλοι που πήραν μέρος στο παιγνίδι, που έκριναν ανύπαρκτες εκθέσεις, που κατάφεραν να με τιμήσουν και να με βραβεύσουν επιφανείς οργανισμοί, τώρα αντιλαμβάνεστε τι σημαίνουν βραβεία…”
Το διήγημα “Τιμητική βραδιά” είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα της συλλογής. Τα 12, αυτά, διηγήματα μέσα από την ανατρεπτικότητά τους, δείχνουν μια αλήθεια, που η σύγχρονη λογοτεχνία κρύπτει επιμελώς. Η πλασματική πραγματικότητα γκρεμίζεται και ελευθερώνει τους ήρωες που επαναστατούν, ενώ υφαρπάζει τους ήδη υπόδουλους της καθεστηκύιας τάξης, οδηγώντας τους σε έναν εσωτερικό αφανισμό. Ένα ερώτημα που πλανάται στις σελίδες του βιβλίου είναι: Μήπως τελικά η ζωή είναι μόνο ένας αγώνας για την επιτυχία;
Το βιβλίο Νίκου Α. Μοσχονά “Racconti Borghesi- Αστικά Διήγηματα” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δωδώνη
Καλό Σαββατοκύριακο
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Νίκος Γ. Μοσχονάς είναι Ιστορικός, ομ. Διευθυντής Ερευνών στο Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και επίτιμος ερευνητής στο Κολλέγιο Royal Holloway του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Υπήρξε ερευνητής του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας. Έχει ανασυγκροτήσει το Ιστορικό Αρχείο της Κεφαλονιάς και πραγματοποιήσει πολλές ερευνητικές επιστημονικές αποστολές σε αρχεία της Ελλάδας και του Εξωτερικού.
Στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, πέρα από την ερευνητική του δραστηριότητα, οργάνωσε και διευθύνει το Φροντιστήριο Ιστορικών Επιστημών με σκοπό τη μετάδοση εξειδικευμένων γνώσεων σε νέους επιστήμονες. Είναι επίσης επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος “Αρχαιολογία της πόλης των Αθηνών” (www.eie.gr/archaeologia).
Δίδαξε στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μελετά τις σχέσεις του βυζαντινού και του νεότερου Ελληνισμού με τη Δύση και στο συγγραφικό έργο του περιλαμβάνονται πολλές επιστημονικές μελέτες και άρθρα στα ελληνικά, ιταλικά, αγγλικά, ενώ μελέτες του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά και γερμανικά.
Παράλληλα, ασχολείται με την κριτική εικαστικών τεχνών και το δοκίμιο και έχει μεταφράσει έργα ξένων συγγραφέων (Lorca, Machiavelli, Neruda, Pavese, Pirandello, Prevert, Puppa, Wilde και άλλων). Ξένα θεατρικά έργα σε δική του μετάφραση έχουν παρουσιαστεί από σκηνής. Για το έργο του έχει τιμηθεί από την Ιταλική Δημοκρατία με τη διάκριση του Cavaliere.