Από τον Heretic κριτικό Γιάννη Κρουσίνσκυ
Στις 14/10/2024 πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Παλλάς η Τελετή Λήξης, με την αντίστοιχη απονομή Βραβείων, για την ολοκλήρωση του 30ού ΔΦΚ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.
Το Βραβείο καλύτερης ταινίας Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος από την Π.Ε.Κ.Κ. απένειμε ο κριτικός κινηματογράφου, Χρήστος Σκυλλάκος, για την ταινία “Armand” του σκηνοθέτη Χάλφνταν Ούλμαν Τόντελ.
Η Βράβευση
Μέσα στο 30ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, η Π.Ε.Κ.Κ. παρακολουθώντας τα σύγχρονα κινηματογραφικά έργα Μυθοπλασίας ταινιών Μεγάλου Μήκους, από τη σχετική φεστιβαλική κατηγορία, Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, βράβευσε λοιπόν την καλύτερη ταινία.
Ο κριτικός και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, Χρήστος Σκυλλάκος, απένειμε το ανάλογο Βραβείο.
Ο ίδιος αρχικώς πραγματοποίησε μια σημαντική προφορική Τοποθέτηση αντιπολεμικού χαρακτήρα. Εν συνεχεία, παρουσίασε τα επίσημα Κριτήρια της αξιολόγησης των ταινιών από την 11μελή Επιτροπή Βράβευσης της Π.Ε.Κ.Κ.. Και εν κατακλείδι, αποκάλυψε το οργανωμένο Σκεπτικό Βράβευσης του Σωματείου για τη νικήτρια ταινία “Armand.”
Σημαντική Τοποθέτηση
Ο κριτικός κινηματογράφου Χρήστος Σκυλλάκος, φορώντας μπλούζα “Free Palestine”, όταν ανέβηκε στο βήμα για να δώσει το σχετικό Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, πραγματοποίησε αρχικώς μια σημαντική Τοποθέτηση. Με αντιπολεμική διάθεση, μέσα σε συγκινησιακό κλίμα (καθότι παρακολούθησε μαζί με το κοινό αμέσως πριν λίγο σε βίντεο τις δηλώσεις ενός από τους σκηνοθέτες της συνεργαζόμενης ταινίας Παλαιστινίων-Ισραηλινών, με τίτλο “Καμιά Άλλη Γη”), εξέφρασε χαρακτηριστικά:
“Προσωπικά, νιώθω πολύ συγκινημένος, διότι πριν από λίγο βλέπαμε (το βίντεο με) τον σκηνοθέτη του έργου “No Other Land” (εννοεί τον Μπάζελ Άντρα), ο οποίος βρίσκεται στην Παλαιστίνη και δεν μπορεί να φύγει από τη χώρα του. Ενώ ο φίλος του και συν-σκηνοθέτης (εννοεί τον Ισραηλινό Γιουβάλ Αμπραχάμ), έλαβε απειλές για τη ζωή του μετά το Φεστιβάλ του Βερολίνου. Προσωπικά, θέλω να πω, ότι αυτή η γενοκτονία πρέπει να σταματήσει, εδώ και τώρα! Και αυτή η χώρα, αυτός ο λαός, να βρει τον τόπο του!”
Το κοινό που παρευρέθηκε στην Τελετή Λήξης των 30ών Νυχτών Πρεμιέρας, χειροκρότησε ένθερμα, συνυποστηρίζοντας ξεκάθαρα τη σημασία τούτης της Τοποθέτησης!
Κριτήρια Αξιολόγησης Ταινιών
“Η 11μελής Επιτροπή Βραβείου, που ορίστηκε από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, είδε ταινίες από το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα των 30ών Νυχτών Πρεμιέρας (ταινίες Μυθοπλασίας) και έκρινε ως σύνολο θετική την ποιότητά τους σε θεματικές και δημιουργική επιτέλεση, ευελπιστώντας για τη διανομή όλων τους στις Αίθουσες το επόμενο διάστημα.
Ζητάμε γενικότερα από τους Διανομείς, ο καλλιτεχνικός Κινηματογράφος να είναι το κυρίαρχο Σινεμά που προβάλλεται στη χώρα μας, καθώς είναι το Σινεμά που καλλιεργεί συναισθήματα και παράγει ιδέες, ερμηνείες, συζητήσεις.
Ταυτόχρονα, θέλουμε να δηλώσουμε τη στήριξή μας στους δημιουργούς Μικρού Μήκους, ζητώντας και από αυτό το βήμα, να υπάρχει επιτέλους πρόνοια, ώστε οι ταινίες μικρής φόρμας να βρίσκουν και αυτές το δρόμο για τις Αίθουσες και το ευρύ κοινό.”
Σκεπτικό για τη Νικήτρια Ταινία
“Το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.) δίνεται σε μια ταινία που -ενώ αποτελεί το ντεμπούτο ενός σκηνοθέτη- καταφέρνει και φτάνει σε ένα υψηλό, σε θεματικό και κινηματογραφικό-σκηνοθετικό, επίπεδο, με δραματουργική ισχύ και ένταση εφάμιλλη των πιο έμπειρων και ώριμων δημιουργών του ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, με σεναριακή, ερμηνευτική και ηχητική αρτιότητα στις καλύτερες παραδόσεις της ιστορικής Σχολής του Σινεμά Δωματίου, ένα μάθημα σύγχρονου Κινηματογράφου για το πώς μπορεί να δημιουργηθεί Τέχνη που αγγίζει συναισθηματικά και διανοητικά τον θεατή σε ένα και μοναδικό χώρο (εδώ του σχολείου).
Τολμηρή η όλη του υλοποίηση, και αναγκαία, ακριβώς για να μπορέσει να μιλήσει εξ’ επαφής στο κοινό για την αναπαραγωγή της βίας, βαθιά ριζωμένης μέσα στους θεσμούς όπως το σχολείο και η οικογένεια, υπενθυμίζοντάς μας πόσες τεράστιες αλλαγές απαιτούνται σε κοινωνικό επίπεδο για να υπάρξει μια ολική αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας, που ακουμπά πλέον όλες τις πτυχές της ζωής μας.”
Απόφαση: “Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίσαμε, πως το Βραβείο καλύτερης ταινίας του ΔΔΤ δίνεται στην ταινία…“Armand”, του σκηνοθέτη Χάλφνταν Ούλμαν Τόντελ!”