Η παράσταση «Ο Πατέρας» που σκηνοθετεί ο Άκις Βλουτής σε παραγωγή της Εταιρείας Συν-Επί, είναι μία αξιοπρόσεκτη προσέγγιση του ομώνυμου έργου του Σουηδού δραματουργού, Άουγκουστ Στρίντμπεργκ.

 

Το έργο του Στρίντμπεργκ παραμένει διαχρονικό  καθώς καταπιάνεται με το θέμα της πάλης των φύλων, ένα θέμα το οποίο απασχολεί και προβληματίζει συνεχώς το ανθρώπινο γένος μέχρι και σήμερα. Ο Άκις Βλουτής, ο οποίος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, στοχάζεται κι εκείνος με τη σειρά του, την διαμάχη των δύο φύλων. Το αποτέλεσμα αυτού του στοχασμού μεταφράζεται ως μία προσεγμένη σκηνοθεσία με άποψη, που θεμελιώνεται από μία βαθιά ανθρώπινη ματιά.

 

Ο Άκις Βλουτής επιλέγει ένα λιτό και αφαιρετικό σκηνικό χωρίς φλυαρίες και πράγματα που να αποσπούν το μάτι του θεατή από την ουσία του έργου.

 

Πολλοί θεωρητικοί υποστήριζαν ότι ο Σουηδός δραματουργός ήταν μισογύνης, όμως όπως αναφέρει ο ίδιος σε γράμματα του προς τον αδελφό του και τους φίλους του : «Ο μισογυνισμός μου είναι καθαρά θεωρητικός, επειδή δεν μπορώ να ζήσω χωρίς τη συντροφιά των γυναικών …Ο μισογυνισμός μου είναι η ανεστραμμένη εικόνα του τρομερού πόθου μου για το γυναικείο φύλο… Είμαι γυναικολάτρης…». Ο Στρίντμπεργκ σύμφωνα με τον μεταφραστή του έργου, Ερρίκο Μπελιέ, ήταν υπερευαίσθητος, οξύθυμος καχύποπτος και αντιδραστικός στη ζωή του εξαιτίας των παιδικών του βιωμάτων. Οι παραπάνω χαρακτηρισμοί περιγράφουν με ακρίβεια και τον Πατέρα του έργου, ένας άνδρας που κρύβει μέσα του ένα παιδί και έχει ανάγκη να διηγηθεί τα δικά του επίπονα παλαιότερα βιώματα για να λυτρωθεί.

 

 

Ο ίππαρχος, ο Πατέρας συγκρούεται με τη σύζυγό του, Λάουρα για την ανατροφή της κόρης τους, Μπέρθα. Η ανατροφή και το μέλλον της Μπέρθα λειτουργούν ως δραματουργικό προπέτασμα για να εξελιχθεί ο κυρίως πυρήνας του έργου, ο οποίος αφορά τον αγώνα των δύο φύλων για την εξουσία  και την κυριαρχία του ενός φύλου στο άλλο. Η οικογένεια πλαισιώνεται από την παραμάνα του σπιτιού, τον γιατρό και τον πάστορα που αν και φαινομενικά αμέτοχοι, προωθούν την πλοκή και αλλάζουν συνεχώς στρατόπεδα στην μάχη των δύο συζύγων.

Όπως αναφέρει ο Ερρίκος Μπελιές : Ο Στρίντμπεργκ θεωρεί στα έργα του υπαίτιο τη γυναίκα και τη στιγματίζει ως τον Μέγα Οφειλέτη. Για τον Στρίντμπεργκ η γυναίκα υπνωτίζει τον άντρα-θύμα της, ασκώντας πάνω του μια δυσερμήνευτη γοητεία, μέχρι να τον ναρκώσει και να τον καταβροχθίσει. Η Λάουρα, η μητέρα του έργου είναι σίγουρα μία ενσάρκωση των παραπάνω λεγομένων. Έχει εισχωρήσει στη ζωή του ιππάρχου με δύο τρόπους. Από την μία πλευρά, έχει αντικαταστήσει την αληθινή μητέρα του ιππάρχου, προσφέροντας του μητρική φροντίδα την οποία εκείνος δεν έλαβε ποτέ ως παιδί και από την άλλη εκπληρώνοντας τον ρόλο της ως σύζυγος και ερωμένη του Πατέρα. Η επιθυμία της να κυριαρχήσει έγκειται στο γεγονός της εκδίκησης. Ο διπλός ρόλος που είχε στη ζωή του Πατέρα ήταν οξύμωρος και η εκδίκηση για αυτήν την «αιμομιξία» είναι η εξόντωση του άλλου φύλου.

 

Οι θεατές βλέπουν επί σκηνής τις ψυχικές μεταπτώσεις και την σταδιακή κατάρρευση ενός πνευματικού ανθρώπου που βρίσκεται συνεχώς παγιδευμένος, μόνος και ταλανίζεται από επίπονες μνήμες του παρελθόντος.

 

Ο Άκις Βλουτής επιλέγει ένα λιτό και αφαιρετικό σκηνικό χωρίς φλυαρίες και πράγματα που να αποσπούν το μάτι του θεατή από την ουσία του έργου. Ο φωτισμός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο ως προς τους συμβολισμούς του δράματος και δημιουργεί μία μυστηριακή και σκοτεινή ατμόσφαιρα. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί διάφορα μέσα που δεν περνούν απαρατήρητα από τον θεατή, αντιθέτως ενδυναμώνουν περισσότερο τις δράσεις των προσώπων και αποτυπώνουν καλύτερα τον ψυχισμό και την παραμόρφωση τους. Ο Άκις Βλουτής που ερμηνεύει και τον ρόλο του Πατέρα χαρίζει στους θεατές μία εμπειρία. Οι θεατές βλέπουν επί σκηνής τις ψυχικές μεταπτώσεις και την σταδιακή κατάρρευση ενός πνευματικού ανθρώπου που βρίσκεται συνεχώς παγιδευμένος, μόνος και ταλανίζεται από επίπονες μνήμες του παρελθόντος. Η ρεαλιστική ερμηνεία του δημιουργεί πολλά συναισθήματα στους θεατές.

 

 

Η Δήμητρα Χατούπη ως Λάουρα δείχνε ότι έχει συνέχεια τον έλεγχο της κατάστασης και ξεκαθαρίζει από την αρχή με την ερμηνεία και το βλέμμα της, το ποιος θα είναι ο νικητής της διαμάχης. Η ερμηνεία της αναπαριστά όλες τις πτυχές του χαρακτήρα της Λάουρα, ο οποίος δεν είναι μονοδιάστατος αλλά περνάει κι εκείνος όπως και ο χαρακτήρας του ιππάρχου, ψυχικές μεταπτώσεις. Οι ψυχικές μεταπτώσεις όμως, στην περίπτωση της Δήμητρας Χατούπη, γίνονται εσωτερικά ώστε να μην χαθεί το σκληρό παρουσιαστικό της και η υπεροχή της έναντι του αδύναμου ανδρικού φύλου.

Η Λουκία Πιστιόλα ως παραμάνα σε ρόλο τροφού και προστάτη του ιππάρχου, προσδίδει με τη τρυφερή της παρουσία μία ευχάριστη νότα στην τραγική ιστορία. Σαν μητέρα του ιππάρχου και εκείνη τον οδηγεί στη λύτρωσή του και προκαλεί τη συγκίνηση. Ο υπόλοιπος θίασος που αποτελείται από : τον Πέτρος Παπαζήση, την Ηλέκτρα Τσαγκανά και τον Αλέξη Διαμαντή συμπληρώνει ιδανικά την ατμόσφαιρα του έργου καθώς οι ερμηνείες των ανωτέρω ηθοποιών κινούνται κι αυτές με ρεαλιστικό τόνο και αποσαφηνίζουν στους θεατές τους χαρακτήρες των ηρώων που υποδύονται.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια έχει επιμεληθεί ο Νίκος Αναγνωστόπουλος, την παράσταση έχει επενδύσει ηχητικά, η μουσική του Γιώργου Βαρσαμάκη, τους φωτισμούς έχει αναλάβει ο Δημήτρης Λογοθέτης και τον σχεδιασμό του ηχητικού τοπίου ο Άκις Βλουτής σε συνεργασία με τον Γιώργο Κορομπίλη. Η δραματουργική επεξεργασία του έργου έγινε από τον Άκι Βλουτή και υλοποιήθηκε από την μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ. Το κοινό  έμεινε απόλυτα ικανοποιημένο από την παράσταση, καταχειροκρότησε τους ηθοποιούς και απεύθυνε επευφημίες σε εκείνους.

Η παράσταση είναι σίγουρα μία πρόταση για το θεατρόφιλο κοινό αλλά και μία πρόταση για όλους όσους θέλουν να προβληματιστούν με τις σχέσεις των δύο φύλων και την πάλη τους για επικράτηση.

 

 

Πληροφορίες:

Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές

Δραματουργική επεξεργασία -Σκηνοθεσία: Άκις Βλουτής

Σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Αναγνωστόπουλος

Μουσική: Γιώργος Βαρσαμάκης

Φωτισμοί: Δημήτρης Λογοθέτης

Σχεδιασμός ηχητικού τοπίου: Άκις Βλουτής, Γιώργος Κορομπίλης

ΕρμηνεύουνΆκις Βλουτής, Δήμητρα Χατούπη, Λουκία Πιστιόλα, Πέτρος Παπαζήσης,  Αλέξης Διαμαντής, Ηλέκτρα Τσαγκανά

Επικοινωνία – Προβολή: Αγλαΐα Παγώνα

 

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ του Α. Στρίντμπεργκ

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ, 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37 & Στουρνάρη 51, Πολυτεχνείο

 

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00

Διάρκεια: 100’ (χωρίς διάλειμμα)

Εισιτήρια: €15, €10 (φοιτητικό, ΑμεΑ, ανέργων)

Προπώληση: VIVA.GR

Πληροφορίες: 6944966140

Δικτυακός τόπος: syn-epi.com

Facebook: fb.me/synepi.theatre