To θέατρο Σταθμός προτείνει: Κωνσταντίνος Μάρκελλος “Ἐπί τῆ ἐκλείψει τοῦ Κόσμου τοῦ αὐθάδους…”

 

Μετά το «Ο Καραφλομπέκατσος & Η Σπυριδούλα» της Λένας Κιτσοπούλου (3 Queer Theatre Awards 2018) και το «Η Απαγωγή της Τασούλας» (Υποψηφιότητα για το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη 2020 για την Ελένη Στεργίου), ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος συνεργάζεται ξανά με το Θέατρο Σταθμός, με αφορμή την “Ραδιοφωνική” εκδοχή της πρωτότυπης δραματουργικής σύνθεσής του, βασισμένης σε τέσσερα διηγήματα του Ν. Επισκοπόπουλου. Τους ρόλους ερμηνεύουν ο Γιάννης Βογιατζής, η Αλεξάνδρα Παντελάκη, η Ελένη Στεργίου και ο Γιάννης Στεφόπουλος.

Αυτοσαρκαστικός μονόλογος για τέσσερις (ή και περισσότερες) φωνές, χορικό (μικράς) Τραγωδίας, αλχημιστικό πείραμα με υλικά αναβρύζουσες εικόνες καταστροφής και διάττοντες ήχους “εφιάλτου” ή ηλεκτρισμένος φίλαυτος θρήνος; Δραματοποιημένη λογοτεχνία, βεβαίως, που επιχειρεί να αναδείξει την μουσικότητα της γλώσσας (και να της αφεθεί). Ή μήπως έργο Μουσικής που ανακαινίζει τον Λόγο υψώνοντάς τον ως του σημείου της δικής της “καθαρότητας”, σύμφωνα άλλωστε με τις πεποιθήσεις και τις επιταγές των Αισθητιστών*;

 

Η Δραματουργική σύνθεση “Επί τη εκλείψει του Κόσμου του αυθάδους…” δανείζεται τον τίτλο και τα ονόματα των “προσώπων” του δράματος από την ευρύτερη λογοτεχνική δεξαμενή του πρώτου εν Ελλάδι αισθητιστή πεζογράφου Νικόλαου Επισκοπόπουλου. Τα πρόσωπα, με τη σειρά τους, προκειμένου να αρθρώσουν φωνή, δανείζονται από το υλικό τεσσάρων διηγημάτων του: Ο Θρήνος του Δειλινού, Η Μητέρα Γη, Το Ελιξίριον της Ζωής (από την συλλογή “Τα διηγήματα του Δειλινού”) και Ζωή ΜετάΘάνατον (από την συλλογή “Τρελά Διηγήματα”). Οι φωνές (τα κείμενα) άλλοτε μονολογούν, άλλοτεσυνδιαλέγονται, παρεμβάλλονται η μια στην άλλη, διακόπτουν, παρεισφρέουν στη δράση, αλληλεπιδρούν, αντιπαρατίθενται, συν-φωνούν, συγκρούονται, αλληλονοηματοδοτούνται…

 

Η -επινοημένη- πλοκή παρακολουθεί τα τελευταία δευτερόλεπτα,“στιγμάς εν τη ζωή του απείρου”, μιας θορυβώδους και ασεβούς ανθρωπότητας, καθώς η γη “βαρυνθείσα”, αποκαμωμένη, απηυδισμένη επιχειρεί μια καθοριστική επιβράδυνση της ιλιγγιώδους αιώνιας πορείαςτης, με σκοπό να ελαφρωθεί,εξαφανίζοντας κάθε ίχνος παρασιτικής ζωής από την επιφάνειά της. Ταυτόχρονα, οι τρεις τελευταίοι επιζώντες, “δευτερόλεπτα” πριν τον οριστικό χαμό τους, τείνουν “ύστατον εναγκαλισμό προς την ζωή”, υψώνουν ύστατη κραυγή απόγνωσης, γράφοντας, με τον απόηχό της, την οντολογική διαθήκη τους προς τις πιθανές μελλοντικές γενεές: ματαιωμένες επιθυμίες,ανεκπλήρωτα όνειρα, ροπή προς την(αλληλο)καταστροφή, τον σπαραγμό·και μια δριμεία, όσο και όψιμη, συνειδητοποίηση της θνητότητας και της αναπόφευκτης φθοράς.

 

Η δραματουργική σύνθεση “Ἐπί τῆ ἐκλείψει τοῦ Κόσμου τοῦ αὐθάδους…” τυπώθηκε και κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ Εκδοτική. Το βιβλίο συμπεριλαμβάνει περιεκτική Εισαγωγή-αποτύπωση της έρευνας του σκηνοθέτη σχετικά με τον Ευρωπαϊκό και τον Νεοελληνικό Αισθητισμό, καθώς και για τον συγγραφέα Ν. Επισκοπόπουλο.

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Κίνητρο για να δημιουργήσουμε το παρόν έργο ήταν η ευχαρίστηση: αυτή που απολάβαμε όταν διαβάσαμε για πρώτη φορά τα διηγήματα και αυτή στην οποία επιθυμούμε να σας κάνουμε συμμέτοχους. Κρυφός μας, διπλός πόθος: να ανανεώσουμε το ενδιαφέρον του ελληνόφωνου κοινού για μια περιθωριοποιημένη λογοτεχνική τάση και να επανασυστήσουμε έναν συγγραφέα του οποίου η αξία παραγνωρίστηκε όχι μόνο όσο έζησε και έγραψε στην Ελλάδα (προτού μετοικίσει στη Γαλλία και συνεχίσει την λογοτεχνική του παραγωγή ως Nicolas Segu rμε την στήριξη του μέντορα και ομογάλακτου Anatole France), αλλά και για χρόνια, δεκαετίες αργότερα. Με τους συνεργάτες μου, τους οποίους ευχαριστώ από καρδιάς για την εμπιστοσύνη, για την πίστη στην ιδέα, τον ενθουσιασμό, την υπομονή και την διαθεσιμότητα στην υλοποίησή της, αποφασίσαμε να διατηρήσουμε -και στον προφορικό λόγο- την ιδιάζουσα ορθογραφία και γραμματική του πρωτοτύπου, καθώς θεωρήσαμε πως οιεσδήποτε “παραφωνίες” (είτε εσκεμμένες είτε οφειλόμενες στην τρομακτική ταχύτητα με την οποία έγραφε και παρέδιδε ο Επισκοπόπουλος τα γραπτά του) είναι αδιαχώριστες από την εικονοπλαστική και ηχο-συναισθητική λογοτεχνική σύλληψη του συγγραφέα και πως, επιπρόσθετα, έχουν τη δύναμη να συμπληρώσουν την εμπειρία της ακουστικής απόλαυσης του κειμένου.

Καλή σας ακρόαση!

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ – Ιούνιος 2021

 

 ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Σύλληψη-Δραματουργία-Ραδιοσκηνοθεσία: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ

Πρωτότυπη Μουσική:ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΣΑΒΕΤΗΣ

Σύνθεση &Σχεδιασμός Ήχου:ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ&ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ

Ηχοληψία-Μιξάζ:ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ

Φωτογραφίες-Artwork:ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ

 

 

Ακούστηκαν (αλφαβητικά) οι Ηθοποιοί:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ-Ο Ερημίτης / Η Φωνή του Γέροντος

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ -Η Ακτίς του Ηλίου

ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ – Ο Μικρός Δημιουργός

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΕΦΟΠΟΥΛΟΣ– Ο Πρώτος Άνθρωπος

 

Έπαιξαν οι Μουσικοί:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ – Πιάνο

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΛΑΓΚΟΣ– Ηλεκτρ. Μπάσο & Κοντραμπάσο

ΜΑΡΙΝΑ ΤΑΝΤΑΝΟΖΗ – AltoΦλάουτο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ– Moog Grandmother

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΣΑΒΕΤΗΣ -Κρουστά, Midi&Samples

 

Φωνητικά:

ΕΥΑ ΛΑΥΚΑ|ΛΑΡΑ ΚΑΛΛΙΡΗ|ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ| ΓΙΩΡΓΟΣΚΑΣΑΒΕΤΗΣ

(StringTheoryVocalQuartet)

&

ΦΙΛΙΠΠΙΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ | ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ

 

Η ηχογράφηση των Ηθοποιών, η Μίξη και ο Σχεδιασμός Ήχου έγιναν στο “MinusOneMusicStudio” στο Π. Φάληρο, με ηχολήπτη τον Μανώλη Ανδρεάδη.Η ηχογράφηση της Μουσικής και της Χορωδίας έγιναν στο στούντιο “DNALab” στο Γαλάτσι,με ηχολήπτη τον Γιάννη Σκανδάμη.Η ηχογράφηση των Φωνητικών έγινε στο “ΜΕΤΕΡΙΖΙ Studio”, με ηχολήπτη τον Μικέ Γλύκα.

 

Το μουσικο-θεατρικό έργο “Ἐπί τῆ ἐκλείψει τοῦ Κόσμου τοῦ αὐθάδους…” με αφορμή τέσσερα διηγήματα του Ν. Επισκοπόπουλου επιχορηγήθηκε από το Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού στο πλαίσιο του προγράμματος “Ψηφιακός Πολιτισμός 2020”. Τυπώθηκε και κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ Εκδοτική.

 

Επικοινωνία-Προβολή στα ΜΜΕ: ΑΝΖΕΛΙΚΑ ΚΑΨΑΜΠΕΛΗ

 

 

ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΑΘΜΟΣ

site: http://stathmostheatro.gr/

e-mail: stathmostheatro@gmail.com

https://www.facebook.com/stathmostheatro/

https://www.instagram.com/theatro_stathmos/