Με τις θέσεις να εξαντλούνται σε ένα μόλις 24ωρο, η performance «Εάλω Θεσσαλονίκη» σε κείμενο, σκηνοθεσία, εικαστική σύλληψη Ρούλας Πατεράκη, που παρουσιάστηκε 1 Σεπτεμβρίου 2021 στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κάνει την πρεμιέρα της στην Αθήνα στις 6 και 8 Σεπτεμβρίου και ώρα 20:00 στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασ. Σοφίας 22).
Η κορυφαία Ελληνίδα σκηνοθέτις ενώνει την ιστορία με την τέχνη του θεάτρου και του χορού, και παρουσιάζει στο κοινό τις μικροτοπογραφίες τριαντάφυλλου που είναι η Θεσσαλονίκη.
Στον πυρήνα της παράστασης/performance για τέσσερις ηθοποιούς και μια χορεύτρια βρίσκονται δύο βυζαντινά χρονογραφήματα, υψηλής λογοτεχνικής αξίας, αφηγηματικής παραστατικότητας και εσωτερικής έντασης.
Αντλώντας ελεύθερα υλικό από Τα χρονικά των αλώσεων της Θεσσαλονίκης (εκδ. Άγρα, Αθήνα 2010), η παράσταση δραματοποιεί επιλεγμένα αποσπάσματα από τις προσωπικές αυτοβιογραφικές ιστορικές αφηγήσεις του ιερέα Ιωάννη Καμινιάτη και του ιερέα Ιωάννη Αναγνώστη. Αυτόπτες μάρτυρες στις δύο από τις τρεις ιστορικές αλώσεις[1] της Μητέρας πόλης, αναζήτησαν καταφύγιο στη βάσανο της γραφής.
Το 904 μ.Χ. Σαρακηνοί πειρατές της Κρήτης εμφανίζονται ξαφνικά μπροστά στα τείχη, λεηλατούν την πόλη και αιχμαλωτίζουν τους κατοίκους της. Το 1430 μ.Χ. οι Τούρκοι του Μουράτ θα αλώσουν την πόλη. Έκτοτε η Θεσσαλονίκη θα παραμείνει υποδουλωμένη μέχρι το 1912, όταν, μετά από 782 χρόνια απελευθερώνεται από τον ελληνικό στρατό.
Οι συγκινητικές αφηγήσεις τους για τον παραλογισμό της καταστροφής και την ερήμωση του πολέμου, οι οποίες επαναλαμβάνουν, παρά τις διαφορές τους στον χρόνο, την ίδια εικόνα, χαρακτηρίζονται για την αμεσότητα της δράσης και τον ζωντανό στοχασμό τους, ιδρυτικές προϋποθέσεις του θεατρικού είδους.
Ο Καμινιάτης και ο Αναγνώστης, αν και αναπνέουν, ζουν και κινούνται στον Βυζαντινό Μεσαίωνα ή στην πρώιμη Βυζαντινή Αναγέννηση, φαντάζουν σύγχρονοι. Τα βάσανά τους οικεία. Η ταυτότητά τους διαχρονική.
Αναμφισβήτητη η λογοτεχνική αξία των κειμένων, διαφορετικής υφής η «θεατρικότητά» τους -γι’ αυτό και η δραματουργία του κειμένου μετέρχεται ποικίλους τρόπους- δομείται πάνω στις τεχνοτροπίες των «αγγελικών ρήσεων» της αρχαίας ελληνικής Τραγωδίας, παίρνοντας τη μορφή δραματικών μονολόγων μεγάλης εξωστρέφειας με έμφαση στο σώμα και στη φωνή.
Μια συγκλονιστική παράσταση που αναδεικνύει την τραγική θεατρικότητα της ιστορικής αφήγησης και με ανθρωπολογικό ενδιαφέρον αντικρίζει κατάματα τη βία της Ιστορίας.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Eάλω Θεσσαλονίκη»
Κείμενο – σκηνοθεσία – εικαστική σύλληψη: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνογραφική επιμέλεια: Μαριλένα Καλαϊτζαντωνάκη
Κοστούμια – Φωτισμοί: Ρούλα Πατεράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ευανθία Κουρμούλη
Ηθοποιοί: Θανάσης Δόβρης, Δήμητρα Χατούπη, Nάντια Μουρούζη, Ευανθία Κουρμούλη
Χορεύει η Μπέττυ Δραμισιώτη
Επικοινωνία: Δέσποινα Ερρίκου, Ράνια Παπαδοπούλου
Διεύθυνση Παραγωγής: Αλέξανδρος Νταβρής
Παραγωγή: The GREYBLUE GAP και ΜεταΘΕΑΤΡΟ
Ε-mail: paterakigreybluegap@gmail.com
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
Info
Δευτέρα 6 & Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021, ώρα 20:00
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Βασ. Σοφίας 22, 106 75 Αθήνα
Ώρα έναρξης: 20:00
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Χρήσιμες πληροφορίες:
Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στα μουσεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες Κ.Υ.Α..
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1,5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται. Η χρήση μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.
Η πρεμιέρα της παράστασης στην Αθήνα πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Γραφείο Τύπου-Επικοινωνία
Δέσποινα Ερρίκου
Ράνια Παπαδοπούλου
[1] Η Θεσσαλονίκη καταστράφηκε το 1185 μ.Χ. από τους Νορμανδούς της Σικελίας υπό τον Αλδουίνο.